”Stinkende rig” eller ”penge lugter ikke”

Det var på en byvandring og ved læsningen af en præsts prædiken, at forbundsformand for fagforbundet Foa Dennis Kristensen for nylig fik ny forståelse af udtrykket ”stinkende rig”

I dagens Danmark er vi nødt til at være opmærksomme på en voksende ulighed mellem rig og fattig, mener Dennis Kristensen.
I dagens Danmark er vi nødt til at være opmærksomme på en voksende ulighed mellem rig og fattig, mener Dennis Kristensen. . Foto: Scanpix.

For ikke så længe siden var forbundsformand for fagforbundet Foa Dennis Kristensen med venner på en byvandring i København, hvor temaet var byens pladser. Her fik han ganske uventet en helt ny forklaring på et udtryk, han ellers altid har kendt:

”Stinkende rig”.

På byvandringen var der blandt andet stop ved Trinitatis Kirke og Rundetårn, hvor den kyndige guide kunne fortælle gruppen, at udtrykket ”stinkende rig” skulle stamme fra begravelser af de mest velhavende og betydningsfulde inde i kirkerne. De blev typisk begravet i gulvet, krypten og i sidelokaler derudfra skulle udtrykket være selvforklarende.

”Den forklaring pirrede min nysgerrighed. Udtrykket 'stinkende rig' har været brugt det meste af mit liv, og underligt nok uden at jeg før har spekuleret over oprindelsen eller stillet det udtryk op mod det lige så udbredte udtryk 'penge lugter ikke'. Det brugte min far på sin meget stilfærdige måde, når han ville tage afstand fra korruption, ragen til sig og økonomisk svindel og bedrag,” siger Dennis Kristensen.

I modsætning til faderen, der i fordums tid altid tyede til familiens gamle leksikon, når fremmede ord og begreber skulle forklares, gik den 61-årige forbundsformand til leksikonets afløser, Google, for at finde ud af, om udtrykket ”stinkende rig” virkelig havde noget med kirken at gøre.

”Jeg har en svaghed for kirkebyggeri og ser derfor jævnligt kirker, når ferie eller helligdage giver mulighed for at bruge lidt tid og eftertanke i og omkring en kirke. Kirkerne og kristendommen har spillet en væsentlig rolle i vores historie, og kirkebyggeriet er en spændende del af vores kulturarv. Og så er de rigtig gamle kirkebyggerier i den grad fyldt med beskrivelser af og symboler på forholdet mellem rigdom og fattigdom og mellem magt og underkastelse,” siger Dennis Kristensen, der ikke nåede langt i sin søgen på Google, før han stødte på ordene ”stinkende rig”.

”Jeg nåede ikke ret langt rundt på nettet, før jeg sad fast i en prædiken af sognepræst Lindvig Osmundsen om Jesu lignelse om den rige mand og Lazarus, hvor præsten gør sig en overvejelse om netop udtrykket 'stinkende rig': '... men de, som er det, dufter af den dyreste parfume. Det er den fattige, som lugter',” citerer Dennis Kristensen og fortsætter:

”Eller i lignelsens formulering: 'Der var en rig mand, som klædte sig i purpur og fint linned og hver dag levede i fest og pragt. Men en fattig mand ved navn Lazarus lå ved hans port, fuld af sår og ønskede kun at spise sig mæt i det, der faldt fra den riges bord, og hundene kom tilmed og slikkede hans sår.' (Luk. 16, 19-31).”

”I Lindvig Osmundsens udlægning er Lazarus' placering uden for den rige mands port eller under hans bord et udtryk for den almindelige sociale bevidsthed på Jesu tid. De, som havde råd, havde en forpligtelse til at hjælpe de fattige i landsbyen,” siger Dennis Kristensen.

Foa-formanden mener også, at vi i dagens Danmark er nødt til at være opmærksomme på en voksende ulighed mellem rig og fattig. Selvom afstanden ikke er så udtalt som andre steder på kloden, er der grund til bekymring, mener han.

”Desværre går det den forkerte vej med ligheden i disse år. Grådighedens årti i nullerne og de seneste års velfærdsreformer øger uligheden og styrker mulighederne for, at rige kan blive 'stinkende rige',” siger Dennis Kristensen.