Gode råd mod søvnbesvær i lyse sommernætter

Lyse sommeraftener skaber smil og glæde, men de lyse nætter kan være svære at komme igennem. Det er der heldigvis råd for, skriver Birgit Meister. Foto: Scanpix

Hvis det kniber med at sove i de lyse, lune nætter, så spring aftenkaffen over og prøv i stedet med et mørklægningsgardin, skriver journalist og forfatter Birgit Meister

Så er det smuk højsommer.

Den tid, mange af os tænker på og ser frem til i de mørke aftener.

Tænk, at solen først går ned ved 21-22-tiden. Det er jo mageløst. Aftenen er lang, og som en bekendt sagde til mig forleden:

”Der er det gode ved sommeren, at alle smiler. Har du tænkt over det?”

Næh, det havde jeg vel egentlig ikke, men jeg måtte da afprøve hans påstand.

Det gjorde jeg på flere måder: ved at gå dejlige ture ved skov og strand og kigge på mine medspadserende, ved at se mig om i trafikken og se mig om i butikkerne.

Birgit

Journalist og forfatter Birgit Meister. Foto: Peter Kristensen

Jeg havde øjnene på stilke. Var der nogen, der smilede? Ja, det var der faktisk, og det er nok rigtigt, at vi er et mere åbent folkefærd i den lyse tid, mens vi putter og skutter os i mørke, kulde og sne. Og ikke har overskud til et smil.

Men nu kan man være heldig at få både et smil og et lille nik på spadsereturen eller en venlig håndbevægelse fra en modkørende bilist på en smal vej, og det føles såmænd ikke, som om man kommer til besvær i en butik, hvad det ofte gør i vintermørket, men tværtimod bliver jeg mødt af netop et smil og en imødekommende sætning.

Men der er andre sider af sommerlivet. Og en af dem pegede en ældre dame på, da hun sagde:

”Jeg har så svært ved at sove her i den lyse tid.”

Søvnbesvær tiltager hos en del mennesker med alderen. Og søvnforskerne siger, at hver tredje ældre har problemer med at sove. Ikke kun om sommeren, men hele året.

De fleste har oplevet, at det kan være svært at falde i søvn, der kan være særlige problemer, der presser sig på og bemægtiger sig tankerne, og mange ældre oplever, at de vågner mange gange i løbet af natten. Det handler måske om vandladningsforstyrrelser, men en varm nat kan også betyde, at det er svært at finde hvile, og lyst bliver det allerede ved firetiden.

ÆldreForum udgav for nogle år siden en fin, lille pjece om ældre og søvn. Deri står blandt andet, at det, der kaldes ”dårlig søvnhygiejne”, måske kan skyldes opkvikkende drikke før sengetid som kaffe eller te, eller det kan skyldes lys, støj, sult eller overmæthed.

Det er der heldigvis noget at gøre ved. Et mørklægningsgardin eller et par ørepropper kan for nogle være helt afgørende for at falde godt til ro.

Sovemedicin bør man som hovedregel kun bruge i en meget kort tid. Men mange, for mange, siger lægerne, tager sovemedicin fast hver dag i årevis. Og desværre er det sådan ifølge statistikken, at ældre mennesker bruger langt mere sovemedicin end yngre.

Men der er de seneste år gjort en betydelig indsats af læger over hele landet for at mindske udskrivningen af sovemiddelrecepter og i stedet rådgive om gode sovevaner. Musik eller en anden form for afspænding inden sengetid kan hjælpe nogle. Det samme kan motion i form af en gåtur senest nogle timer før sengetid. Noget sovemedicin virker hele næste dag, så man føler sig træt og uoplagt. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at sovemedicin kun anvendes i kortere perioder, for eksempel i en akut krisesituation.

Den fysiske træthed, som børn og yngre mennesker føler efter en lang, aktiv og energisk sommerdag med leg og svømning, boldspil eller løbeture, skal der arbejdes hårdt for at opnå, når man når op i alderen.

Heldigvis har mange ældre også indarbejdet gode vaner, hvad angår dagens motion. Det er ikke alene godt for det generelle velbefindende om dagen, men også for en sund nattesøvn.

Men der er andre gode soveråd. Man kan prøve at undgå at ligge og forsøge at løse dagens problemer om natten og i øvrigt kun gå i seng, når man er søvnig.

For nogle kan angsten for ikke at falde i søvn være nok til at holde én vågen. Derfor kan det være bedre at stå lidt op, hvis søvnen ikke indfinder sig. Det kan også være en god idé at sove på samme tidspunkt hver aften og stå op på samme tidspunkt hver dag og således vænne kroppen til en fast rytme, ligesom man skal undgå at sove om dagen.

Søvnen er en tilstand, der ændrer sig livet igennem, og generelt nedsættes søvnlængden, når man bliver ældre. Når man analyserer søvnen med vor tids metoder, viser det sig også, at ældre mennesker sover mindre dybt end yngre.

Forskerne inddeler den normale søvn i tre faser: en overfladisk søvn, en dyb søvn og en REM-søvn. REM betyder Rapid Eye Movement og refererer til de hurtige øjenbevægelser, som man kan se på en person, der er i denne søvn, der også kaldes drømmesøvnen. Natten begynder med den overfladiske søvn, så udvikles den dybe søvn, og dernæst efter en times tid eller to den første REM-søvn. Det mønster gentager sig én eller to gange.

Det er dejligt at vågne og føle sig udhvilet og klar til sommerdagens oplevelser og udfordringer. Og til et smil til omgivelserne. Så spar på aftenkaffen og anskaf et mørklægningsgardin, hvis det er det, der skal til for at nyde denne smukke sommertid. Vi begynder jo allerede at længes efter den, når efteråret melder sig.