Et nybagt brød og en god historie

Fortællinger er ikke bare underholdning, men kan påvirke, hvordan vi opfatter vores liv. For historiefortæller Dorte Futtrup sammenfatter sætningen om nybagt brød og en god historie, hvor stor en indflydelse en god fortælling kan have

67-årige Dorte Futtrup er uddannet bibliotekar og har siden 1990 været professionel historiefortæller, hvor hun praktiserer den mundtlige fortælle- tradition uden brug af bog eller manuskript.
67-årige Dorte Futtrup er uddannet bibliotekar og har siden 1990 været professionel historiefortæller, hvor hun praktiserer den mundtlige fortælle- tradition uden brug af bog eller manuskript. . Foto: Lisbeth Holten.

Fortællinger kan være nogle indflydelsesrige størrelser, som udforsker alverdens afkroge af den menneskelige og umenneskelige tilværelse.

Det har 67-årige Dorte Futtrup erfaret gennem sine mere end 25 år som professionel historiefortæller. Fortællingens værdi og potentiale kan hun koge ned til en kort sætning:

”Et nybagt brød og en god historie,” siger hun.

Ordene optræder i Dorte Futtrups fortælleforestilling ”Hustruen Margrete”, som er baseret på Jan Kjærstads romantrilogi om den norske tv-mand Jonas Wergeland. I fortællingen betegner Jonas sin hustru, Margrete, som lidt af en alkymist. Hun bager altid alt sit brød selv og kan blande ingredienser, så det, der kommer ud af ovnen, ikke bare er brød, men livsglæde og livskvalitet. Købebrød smager af savsmuld, mener Margrete. Og hvis ens brød ikke er godt, så bliver ens liv heller ikke godt.

På et tidspunkt i fortællingen står Jonas på 11. etage i en lejlighed på Manhattan. Hans kone er ikke med på rejsen, og brødet i New York smager ham ikke. Derfor giver han sig til selv at eksperimentere med bagværket. Og bedst som han sætter det langtidshævede brød i ovnen, bemærker han omridset af et menneske uden for sit vindue. Ude på afsatsen på 11. sal står en mand i meningsløshed og desperation og truer med at springe.

”Giv mig bare én god grund til, at jeg ikke skal springe,” beder han.

Jonas er klar over, at det, manden beder om, er en mening med livet, og han ved, han ikke bare kan fyre nogle intetsigende floskler af om, at solen igen vil skinne i morgen, for at undgå, at manden springer. Derfor kravler Jonas ud til manden, griber ham i armen og siger noget, der giver manden lyst til at leve mindst én dag mere:

”Du skal få ikke bare én, men to gode grunde til ikke at springe: Et nybagt brød og en god historie.”

Når Dorte Futtrup hæfter sig ved netop de ord, er det ikke kun, fordi de optræder et centralt sted i fortællingen, og hun selv har bagt sit eget rugbrød i mere end 35 år. Ordene illustrerer, hvor dyrebar en god historie kan være. En god historie kan redde liv, mener Dorte Futtrup. Vi bliver alle ramt af ulykker og sorger i livet, hvor vi bliver konfronteret med spørgsmålet: Hvorfor sker det lige for mig? Dér kan den rette historie til det rette menneske på det rette tidspunkt hjælpe til at finde en mening med tilværelsen.

”Det er derfor, jeg fortæller historier. Jeg kan mærke, at det repertoire af historier, jeg falder over og sammensætter, alt sammen er noget, som har en klangbund i mit eget liv. Det vil sige, jeg i historierne gennemlever, hvad jeg har med mig i mit liv af sorger, smerter, glæder og lykkelige øjeblikke,” siger hun.

Det samme gør de mennesker, som sidder og lytter til fortællingerne.

”Jeg oplever igen og igen, at man bliver den historie, man fortæller om sig selv, fordi en fortælling har en evne til at slå noget fast og give livet en form, for eksempel når et menneske fortæller en historie om sig selv som en offerfortælling. Man kan ikke lave om på livet, men man kan fortælle sit liv på en anden måde, som peger fremad og giver håb. På den måde kan man få vendt det værst tænkelige til en historie, man kan leve med, leve af og leve på,” forklarer Dorte Futtrup.