Projekt taleforståelighed på tv

Danmarks Radio opruster med stor kampagne om ny lydpolitik

"Af egen erfaring ved jeg, at det ikke er nogen let opgave at få vendt det store tankskib, som DR med rette kan sammenlignes med," skriver tidligere nyheds- og informationschef og journalist, Lis M. Frederiksen.
"Af egen erfaring ved jeg, at det ikke er nogen let opgave at få vendt det store tankskib, som DR med rette kan sammenlignes med," skriver tidligere nyheds- og informationschef og journalist, Lis M. Frederiksen.

En læser fra Hørning ved Aarhus skrev for nylig: ”I november 2011 gjorde du en behjertet indsats for en bedre lyd-kultur- og kvalitet i medierne. Blandet andet blev uskikken med at forsyne udsendelser med uvedkommende lydeffekter kritiseret. Personligt synes jeg ikke, det er blevet bedre. Hvad synes du?”.

Se, det er jo et spørgsmål, jeg har svært ved at sidde overhørigt uden at følge op på det, som læseren også opfordrer mig til.

For alle, der er trætte af mumlerier, spring i lydniveauer mellem udsendelserne og inde i den enkelte udsendelse, alt for dominerende brug af baggrundslyd, er der godt nyt på vej.

”En stor kampagne bliver søsat til oktober rettet mod alle tv-medarbejdere i første omgang,” fortæller projektleder og konsulent Lars Trudsø.

DR's nye lydpolitik på tv har været under udarbejdelse siden november 2013. Hovedformålet er at prioritere taleforståelighed også til de omkring 800.000 mennesker i landet med nedsat hørelse i en eller anden grad.

”Det skal gøres legitimt at tale om lydkvalitet internt i DR, og vi skal have genoprettet en lydkultur,” siger Lars Trudsø.

Hele digitaliseringsprocessen, som har stået på de senere år, har gjort det nemt at trykke på knappen på kameraet, og der kommer både lyd og billede på. Men hvilken lyd? Reaktionerne fra læserne gennem de senere år fortæller med al tydelighed, at kvalitetsbevidstheden om lyd er røget ud med badevandet.

Også på TV 2 er lyden stadig et tema, som optager seerne.

”Vi har sat kraftigt ind på dramasiden,” fortæller seernes redaktør, Lars Bennike, og der var ros for indsatsen til TV 2 ved et møde for nylig med KLF Kirke og Medier.

Det er også værd at minde om, at alle danske udsendelser skal tekstes. På TV 2 kaldes teksterne frem på tekst-tv side 399, og blandt andet nyhederne, sporten og vejret bliver live-tekstet. På TV 2's hjemmeside ligger flere kritiske indlæg om lyden, blandt andet i krimiserien ”Den som dræber” og om lyden i ”Dicte”. Det nytter altså at råbe op og give luft for sin utilfredshed.

I november 2011 citerede jeg flere læsere, som havde skrevet til Kristeligt Dagblad. Det var skarpe og vrede indlæg. ”Der kommer jo også licenspenge fra mig,” hed det.

En anden læser tog fat på baggrundsstøjen og spurgte, ”om man ikke tror på kvaliteten af det, man laver, siden visse udsendelser sovses ind i irrelevant støj som ketchup for at redde en branket bøf”.

Lyden på ikke mindst tv kan få folk op af stolene. Dengang i november 2011 sagde DR til denne avis, at mumlerierne skulle kortlægges. Nu skulle der gøres noget ved det!

Det sker så nu, tre et halv til fire år senere. Projekt taleforståelighed skal kommunikeres til en meget bred og broget flok medarbejdere med vidt forskellige meninger om, hvordan man bruger lyd på tv.

De medarbejdere, der producerer drama, nyheder og ungdomsprogrammer, kan have hver deres helt egen opfattelse af, hvordan man udnytter lydeffekter i netop deres programtype.

Af egen erfaring ved jeg, at det ikke er nogen let opgave at få vendt det store tankskib, som DR med rette kan sammenlignes med. Overskriften på kampagnen hedder taleforståelighed, og der er udarbejdet et sæt normer, som medarbejdere skal efterleve. Tekniske normer, adfærdsnormer og lydkvalitet skal gøres til en naturlig del af efterkritikken. Traditionelt har efterkritik primært været koncentreret om indholdet. Men som vi alle ved, er der mange andre elementer, som spiller ind, hvis et tv-program skal opfattes som vellykket. Ordentlig og forståelig lyd er et af dem.

Må jeg til slut citere en læser, som har skrevet, at det ville være en meget hensynsfuld service til befolkningen, hvis tv-kanalerne jævnligt ville oplyse om, hvordan man kalder tekstning frem på tekst-tv:

”Begge kanaler bruger uendelig sendetid på at annoncere udsendelser flere dage frem i tiden, oplysninger, som til overflod kan hentes i de trykte medier.”

Brugervenlig service, tak, og alt imens vil vi meget opmærksomt afvente, at DR får stillet kursen skarpt ind på taleforståelighed og en ny lydpolitik på tv.