Ældrevenlig mobiltelefon med skridttæller, forstørrelsesglas og e-mail til familien

I Japan lærer ældre it-instruktører seniorer at betjene de nye telefoner. De forklarer nemlig bedre end de helt unge

Flere ældre hopper med på it-tilbuddet for at være med i familiens hverdag. Mange ældre japanere har derfor meldt sig som lærere og instruktører.
Flere ældre hopper med på it-tilbuddet for at være med i familiens hverdag. Mange ældre japanere har derfor meldt sig som lærere og instruktører.

Min søster er over 80 år, og nu har hun sat sig ind i Facebook, så hun kan følge med i sine børnebørns liv i USA. Hun syntes, hun gik glip af så meget, men nu ser hun mange flere fotografier fra hverdagen og oplever deres hverdagsliv. Jeg er meget imponeret, sagde en veninde til mig forleden.

Og sådan er det jo. Hvis man overhovedet kan finde ud af det, hopper flere og flere ældre med på it-tilbuddene.

LÆS OGSÅ: Smartphones kan mærke vores humør

Og de bliver hele tiden udvidet. Min veninde, som kun er i 70erne, fortsatte: Men jeg synes ikke, jeg kan rumme mere nyt lige nu. Jeg kan hygge mig med de utallige hjemmesider og min e-mail. Men jeg har ikke lyst til at udvide repertoiret, og jeg er ikke glad ved tanken om alle de nye apparater.

Der står hun ikke alene, og det fik mig til at tænke på den japanske dame, der sammen med en større gruppe aktive seniorer i Japan gerne vil følge med i den nyeste teknologi, men synes, det er temmelig ydmygende og nogle gange lidt irriterende at blive undervist i det nye it-legetøj af mennesker, der er på hendes børns eller endda børnebørns alder.

Det er ikke så nemt at stille spørgsmål, siger Teruko Miyata, de unge går jo ud fra, at man ved meget mere, end man gør. Og så forklarer de ikke de indviklede spørgsmål så godt!.

Og hvem var det så her i den tidlige sommer, der sad i en butik i Tokyo og viste kunderne til rette? Fru Miyata såmænd, der var blevet ansat af Japans tredjestørste mobiltelefonselskab, Softbank Mobile, til at forklare kunderne, hvordan man bruger den nyeste smartphone, der netop er designet til seniorbrugerne. Den er enkel og har store ikoner, og firmaet havde besluttet at lancere den i maj måned til de lidt tøvende ældre kunder blandt andet ved at oprette en seniorinstruktør-gruppe, der i butikkerne stille og roligt forklarer de potentielle ældre kunder, hvordan telefonen fungerer og skal betjenes.

Også i Japan spekuleres der nemlig meget på, hvordan man kan undgå, at den stadig voksende ældre del af befolkningen bliver digitalt isoleret. Mange af de velfærdsteknologiske tiltag, der er dukket op i de seneste år, kommer fra Japan, og det var på de store japanske messer, at de nyeste ideer fra robotstøvsuger til mekanisk sæl-kæledyr først blev præsenteret.

En professor, der leder en gerontologisk forskningsgruppe i Japan, Kumiko Yanagi, har tilrettelagt seniorundervisningsprogrammet for telefonselskabet, og hun siger i en rapport om forsøget, at hun er overrasket over, hvor mange ældre der meldte sig som lærere og instruktører. De ældre vil gerne selv lære noget nyt, og de vil også gerne føle, at de er til nytte, siger hun.

Så i SoftBank-butikken sidder Teruko Miyata og instruerer ældre kvinder i, hvordan de skal få gang i telefonen. Det der med at røre let på en følsom skærm giver ofte det allerførste besvær for ældre, måske lidt krogede fingre. Så på den nylancerede telefon skal der et fast tryk til.

Telefonen har også et forstørrelsesglas, der kan trækkes hen foran skærmen, så billeder og ikoner bliver lettere at se.

SoftBank har samtidig udtænkt en særlig e-mail, som de kalder en: Jeg har det godt e-mail. Den bliver afsendt til udvalgte familie-medlemmer, når telefonen bliver taget i brug første gang om morgenen. Og sammen med den kommer antallet af skridt, som ejeren af telefonen har taget den foregående dag!

Til telefonen hører nemlig en skridttæller-app-funktion. Så telefonen skal være med til at skabe kontakt mellem generationerne og forebygge den ængstelse, der kan opstå, hvis man for eksempel ikke hører fra sine gamle forældre.

Også herhjemme er velfærdsteknologien ved at brede sig på mange områder. Flere ting kan være en hjælp i hverdagen. For eksempel kan det være dejligt at kunne trække gardinet fra på sit soveværelse på plejehjemmet ved et tryk på en knap i stedet for at skulle vente på, at plejepersonalet kommer forbi og gør det. Robotstøvsugeren har givet anledning til megen varm debat om fordele og ulemper, men der kan altså også tænkes nye velfærdsteknologiske tiltag ind i en telefon til seniorer.

En af de japanske seniortelefoner bliver nu også markedsført i Frankrig. Der lægges der dog større vægt på, at telefonen er nem at betjene, end at den er målrettet den ældre del af befolkningen.

Og der er konkurrence på området. Flere telefonselskaber i Japan udvikler fortsat tilbuddene på telefonområdet. Et af dem, der er på vej, er en app med et samtale blandt ældre-forum. Således at ældre på et kontrolleret socialt medie kan snakke løs med hinanden og fortælle om børnebørn og kæledyr og udveksle erfaringer omkring medicin og lægebesøg. En konkurrent til Facebook måske inden for ældreområdet.

De ældre kunder er en voksende gruppe, og der vil fortsat være rift om den. Det er betryggende at vide, hvis det sker ved, at vi bliver taget lidt i hånden, når vi som min veninde en dag skal udvide repertoiret og tage de nyeste apparater i brug.