Debatten om Jesu opstandelse tager fart

Teologiprofessor Svend Andersen sagde i lørdagens udgave af Kristeligt Dagblad, at Jesus aldrig er stået op fra de døde. Torsdag kom reaktionerne. Læs dem her og deltag i debatten

Svend Andersen. - Foto: Lenne Ebbensgaard.
Svend Andersen. - Foto: Lenne Ebbensgaard.

- Det er den naive, der tillægger himlen en konkret betydning

Sådan sagde Svend Andersen i Kristeligt Dagblad i lørdags og henviste hermed til mennesker, der forholder sig bogstaveligt til passager i Bibelen, hvor den viden, vi i dag har om verden, ikke kan følge med. Professoren afviste således enhver tale om Jesu virkelige opstandelse.

- Et muligt fund af Jesu grav rokker ikke i min opfattelse af, at Jesus aldrig er opstået som et levende menneske, sagde han og henviste til den omstridte dokumentarfilm "The Lost Tomb of Jesus", der blev vist på Discovery Channel i lørdags.

I dagens udgave Kristeligt Dagblad skyder flere kirkefolk med skarpt mod Svend Andersens billedlige forståelse af Jesu opstandelse. Deltag i debatten her

Johannes Baun, forlagsredaktør:
- Svend Andersen viser storslået enfoldig intellektualisme, når han afviser talen om Jesu opstandelse ved at tale om, hvad vi i dag kan - eller ikke kan - tro på. Den forudindtagethed, han møder bibelteksterne med, låser på forhånd forståelsen og har dermed fastlagt dogmerne, før deres grundlag er bragt i spil.
Læs hele indlægget her

Henrik Højlund, sognepræst
- Thorkild Grosbøll må sidde i sin præstegård og gnide sig i hænderne. Eller surmule. For hvad er egentlig forskellen på det, han sagde, og det, Svend Andersen siger nu? En gradsforskel måske. Grosbøll fik mundkurv på, Svend Andersen har foreløbig talt sin variant af "kristendommen" ind i hovedet på en hel generation af præster i folkekirken. Og han er næppe den eneste fra den statsmonopoliserede præsteuddannelse, som kun er grader fra Grosbøll.
Læs hele indlægget her

Anders Dalgaard, Formand for Indre Mission
- Jeg er enig i, at teologerne skal tolke og udlægge Det Nye Testamentes udsagn, men ikke i at de skal benægte eller bortforklare deres historicitet. Vi må forvente af de teologisk lærde og af kirkens præster, at de udlægger skrifterne i tillid til, at deres budskab er sandt - også selvom det af og til ligger uden for det, som vi umiddelbart kan se og forstå.
Læs hele indlægget her

Jesper Bacher, sognepræst
- Mon det nogensinde, måske i en anfægtet stund, har slået professoren, at det er naivt så skråsikkert at dømme om, hvad der kan lade sig gøre for Vor Herre? Jeg tror nu, jeg tager endnu en påske med fuld opstandelse. Vi naive sjæle kan dårligt nøjes med mindre.
Læs hele indlægget her

Deltag i debatten her