Kendt ateist kalder til kamp mod eventyr og julemanden

Efter at have ført et felttog mod religion har den kendte ateist Richard Dawkins nu kastet sig over den litteratur, som kan få børn til at tro på det overnaturlige

"Jeg mener, at det er ret skadeligt at give et barn et verdenssyn, som omfatter det overnaturlige,” siger Richard Dawkins.
"Jeg mener, at det er ret skadeligt at give et barn et verdenssyn, som omfatter det overnaturlige,” siger Richard Dawkins.

Børn skal ikke fyldes med historier, som ikke er virkelige. Sådan lyder budskabet fra ateisten Richard Dawkins. Efter at have ført et felttog mod religion har han nu kastet sig over den fantasifulde skønlitteratur, som efter hans mening får børn til at tro på det overnaturlige.

”Der er en grund til, at en prins ikke kan blive omskabt til en frø. Det er statistisk for utænkeligt,” lød det logiske argument fra Richard Dawkins på den videnskabelige litteraturfestival Cheltenham Science Festival.

Han fortalte også, hvordan han hurtigt som barn gennemskuede, at julemanden blot var manden Sam, der var klædt ud. Richard Dawkins satte videre spørgsmålstegn ved, om det er godt at have de eventyrlige og magiske fantasier fra barndommen.

”Eller skal vi fremme en mere skeptisk tilgang? Jeg mener, at det er ret skadeligt at give et barn et verdenssyn, som omfatter det overnaturlige,” fortsatte Richard Dawkins.

Men det er en påstand, som bliver mødt med vrede, forundring og kritik fra skønlitterære forfattere, kommentatorer og eksperter i børns udvikling.

”En vis grad af magisk indhold understøtter en fantasifuld udvikling, og overleveringen af en historie er vigtig, for den skaber intimitet og rutine og bygger bånd. Børn, som lytter til historier, udviser ikke kun bedre resultater i læsefærdigheder og eksamener, men også i form af social og følelsesmæssig udvikling,” lyder det videnskabelige modsvar fra professor Yvonne Kelly til BBC. Hun forsker i børns udvikling ved University College i London.

Eventyrforfatteren Marina Warner skriver i avisen The Observer, at det er Richard Dawkins selv, der mangler fantasi. Hun fremhæver, at man kan diskutere moralen i historier som Aladdin og kritisere antisemitismen hos brødrene Grimm samt den måde, hvorpå gode bliver udstillet som smukke, og de onde er grimme.

”Men litteratur og historiefortælling er en del af den paradoksale gerning, hvor man finder på noget, som skal få os til at have det bedre, selvom det konfronterer det værste,” fastslår hun.

Kommentatoren Jenny McCartney har generelt mere sympati for Richard Dawkins. Men denne gang er han for langt ude, skriver hun i Daily Telegraph.

”Det er præcis tankegangen om, at noget er statistisk for utænkeligt, der gør, at Dawkins er ved at blive en parodi på en rationalist, hvilket så bringer os den største glæde. På kort tid var hele verden i pragtfuldt oprør, hvor den gik til forsvar for julemanden, for ikke at tale om tandfeen, påskeharen og Snehvide,” konstaterer Jenny McCartney.

Blandt de uforstående kritikere af Richard Dawkins synspunkt er blandt andre den amerikanske skuespiller Angelina Jolie, som spiller hovedrollen i den aktuelle Disney-film ”Maleficent”, som er en gendigtning af Tornerose. Og hun læser også gerne eventyr for sine seks børn.

”Der er en morale i de historier, og hvis man vil have noget magisk, så er det vigtigt, at der er noget, som vi har en lille smule ærefrygt over for,” fortæller hun det psykologiske magasin Psycologies.

For en gangs skyld er kritikken ikke prellet af på Richard Dawkins.

”Jeg fordømte ikke eventyr, og det vil jeg heller ikke,” sagde han efterfølgende ifølge avisen Daily Mail.

Foto: Scanpix