Historisk grusom forfølgelse af Iraks yazidier

40.000 mennesker fra det religiøse mindretal yazidierne er flygtet op på Sinjar-bjerget i Nordirak. Aldrig før er mindretallet, der anklages for at tilbede djævelen, forsøgt udrenset som det sker nu, siger lektor i islamiske studier

På billedet ses en mand fra yazidi-mindretallet, som bærer sin datter over grænsen til Syrien fra Irak.
På billedet ses en mand fra yazidi-mindretallet, som bærer sin datter over grænsen til Syrien fra Irak. Foto: Ahmad Al-Rubaye.

”Konverter eller dø.”

Sådan rygtes det lige nu, at Islamisk Stat, IS, siger til de religiøse mindretal i Irak, der ikke erklærer sig enig i IS' forståelse af islam, herunder kristne og de såkaldte yazidier, som IS anklager for ”djævletilbedelse”.

Nordirak er hjemsted for den største koncentration af yazidier i verden. Religionen er en af verdens ældste, ældre end både islam og kristendommen.

Gennem årtusinder har yazidierne levet her, men i de seneste uger er 500 rapporteret dræbt og 40.000 drevet på flugt.

De fleste har søgt tilflugt på Sinjar-bjerget, og for foden af bjerget holder IS efter sigende vagt.

Historierne fra de undslupne er grusomme: Kvinder og børn skal være blevet begravet levende, mænd halshugget og 300 kvinder siges at være taget som slaver. På bjerget er der mangel på både vand og mad, og 40 børn er ifølge Unicef døde af dehydrering.

”Vi flygter fra én død til en anden,” siger Barakat Issa, en af de flygtede yazidier til den britiske avis The Guardian.

I Danmark har formand for Ezidi (Yazidi) Kulturforening i Danmark Yilmaz Yildiz jævnligt kontakt til Nordirak:

”En af mine venner fra foreningen stammer derfra og får opringninger om situationen dagligt. Vi hører om folk, der må spise blade for at overleve. Vi hører, at der bliver kastet nødhjælp ned fra fly, men at folk er for svage til at kravle over klipperne for at hente den,” siger han.

”For os er det en katastrofe.”

At yazidierne kræves udrenset på grund af deres tro er et helt nyt niveau i forfølgelse af det religiøse mindretal, siger Joshua Sabih, dr.theol. og lektor i islamiske og jødiske studier ved Københavns Universitet.

”Yazidierne er et meget fredeligt folk, der er kendt for at holde sig for sig selv. De har altid været under islamisk herredømme, men på trods af deres marginaliserede status og den forfølgelse, de har været udsat for, har de formået at bevare deres autonomi og interaktionen med det omgivende samfund. Indtil nu,” siger han.

”I islamisk historie har yazidierne altid været forfulgt. Men de er aldrig blevet massakreret på den måde, det sker nu.”

De fleste yazidier er kurdere, men der er også arabisktalende iblandt. Nogle er kendt for landbrug, mens andre lever som nomader. De missionerer ikke, og ingen kan konverteres til yazidi-religionen. Ægteskab med andre folk fra andre religioner er også forbudt, og det anses for er en alvorlig forbrydelse at forlade yazidierne.

På den måde er religionen meget lukket om sig selv, forklarer Joshua Sabih. Så hvorfor bliver de nu anset for at være farlige?

Det er der flere grunde til, og den ene har sin rod i islams historie, forklarer Joshua Sabih.

Efter profeten Muhammeds død i år 632 var der fire kaliffer, der afløste hinanden. Nummer to var kaliffen Yazid, der bliver set som en ”skidt fyr” i islamisk historie, fordi han stod for en massakre på Muhammeds barnebarn og hans familiemedlemmer.

”Det er en almindelig udbredt opfattelse, at yazidierne stammer fra yazid. Og de har også religiøse symboler og narrativer, som låner fra islam. Men hvis du spørger yazidierne selv, siger de, at de intet har med islam at gøre,” siger han.

Den anden grund til, at yazidierne bliver opfattet som farlige af IS, er deres ”djævletilbedelse”. Yazidierne tror på én gud og syv engle, og satan er én af englene, forklarer Joshua Sabih.

”n af grundene til at yazidierne holder sig meget for sig selv er, at de er bange for at blive misforstået. Yazidiernes opfattelse af satan er anderledes end den er hos både muslimer og kristne. Satan er ikke et symbol på det onde, der skal ud af verden. Satan er en nødvendighed i en verden, hvor godhed og ondskab hænger sammen,” siger han.

Den tro giver problemer i forhold til en islamisk opfattelse af satan som noget meget konkret. På pilgrimmenes vej til mekka er der eksempelvis steder, man kan kaste sten på, for at fordrive djævelen.

Alligevel er det IS' radikale fortolkning af islam, der giver det ”sammenstød”, man nu ser mellem to religioner, mener Joshua Sabih.

”Hos IS kan det ikke være rigtigt, at du har en gruppe mennesker, som synes noget andet om satan. IS' opfatter sig selv som den eneste rigtige sunnigruppe, i besiddelse af den rigtige fortolkning og forståelse af islam. Hvis du ikke er med os, er du imod os. Det gælder ikke kun for kristne, mandæere og yazidier, men også for eksempel sufi-grenen af islam. Er du ikke muslim i deres snævre forståelse, så er du vantro.”

Yilmaz Yildiz fra Ezidi Kulturforening i Danmark siger, at anklagen om djævletilbedelse er noget, IS har ”påklistret” yazidierne.

”Det er simpelthen ikke sandt. Vi har en religion, som har eksisteret i 5000 år, og vi er blevet forfulgt og udsat for vold og drab mange gange før. Men nu dræber de børn og bortfører kvinder. Det her er noget helt andet,” siger han.