Det konservative 68-oprør

epa04433161 Thousands of demonstrators gather to protest against the government and the same-sex marriage ...

Op mod 100.000 franskmænd demonstrerede i søndags i Paris (billedet) og Bordeaux mod beslutninger, de anser for at true traditionelle familieværdier. Det drejer sig blandt andet om ægteskab mellem homoseksuelle og kunstig befrugtning af lesbiske. - Foto: Etienne Laurent/Scanpix

”Manif Pour Tous”, der opstod i modstand mod loven om ægteskab for homoseksuelle, mobiliserer stadig titusinder af franskmænd

Mens pave Frans i Rom åbnede synoden om den katolske kirkes familielære og holdningen til fraskilte, der gifter sig igen, demonstrerede Frankrigs katolske højrefløj til fordel et traditionelt katolsk familiesyn og barnets ret til at vokse op med en far og en mor.

De karakteristiske lyserøde og lyseblå flag med silhuetten af en far, en mor og to børn vajede i søndags over flere end 100.000 franskmænd i de parisiske gader. ”La Manif Pour Tous”, LMPT, (Demonstration for alle), der startede i protest mod legaliseringen af ægteskab for par af samme køn, fortsætter sin mobilisering, selvom loven trådte i kraft sidste år.

Demonstranterne kræver loven afskaffet og vender sig desuden mod rugemødre og lesbiske pars ret til kunstig befrugtning. Den franske regering har ingen planer om at legalisere rugemødre, men Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol kræver, at Frankrig giver statsborgerskab til børn, der er født af rugemødre i for eksempel USA.

Og bag disse spørgsmål er det et generelt forsvar for den traditionelle familie, der er forklaringen på den største mobilisering af den franske højrefløj i de seneste 30 år.

”Enhver har ret til at leve, som man har lyst til, og det gælder også homoseksuelle. Men det er ikke i orden at ophøje det til en samfundsmodel. Hvis alle var homoseksuelle, var menneskeheden uddød,” sagde Eli, 40 år og advokat, under demonstrationen søndag eftermiddag.

”Et er, at børn kan miste deres forældre af den ene eller den anden grund. Det er noget helt andet at afskaffe det grundvilkår, at der som udgangspunkt er en mand og en kvinde, og at et barn har ret til både en far og en mor,” siger en af bevægelsens ledere, den 36-årige sognepræst Pierre-Hervé Grosjean, der ligesom bevægelsens andre ledere, taler om ”en antropologisk revolution”.

”Deltagerne i LMPT-bevægelsen definerer sig selv om en del af en kulturkamp,” mener Gal Brustier, politolog og forfatter til bogen ”Le mai 68 conservateur” (Det konservative 68-oprør), der udkommer om kort tid.

”68-oprøret førte ganske rigtigt til en udviskning af samfundets traditionelle pegnemærker, og i dag efterspørger de unge igen klare værdier at holde sig til, herunder klare familieværdier. Der er en generel modstand mod at sætte individuelle krav og ønsker over alt andet. Individuelt begær, om det så er økonomisk eller socialt, kan ikke være samfundets eneste horisont,” siger Pierre-Hervé Grosjean til Kristeligt Dagblad.

Også Jean-Yves Camus, specialist i Frankrigs katolske højrefløj ved Institut for Strategiske Studier, IRIS, identificerer det, han kalder for ”anti-68-bevægelse” blandt demonstranterne.

”Men det er karakteristisk, at denne modbølge mod værdierne fra 68-oprøret ikke kommer fra en ældre generation, der aldrig har vænnet sig til 68-oprøret. Det er tværtimod unge, der er vokset op med 68-idealerne om individuel frihed, og som nærmest beklager, at de har haft for stor frihed,” siger Jean-Yves Camus.

En trediedel af den franske befolkning føler sig på bølgelængde med disse synspunkter, viser en ny meningsmåling.

Men samtidig viser alle værdiundersøgelser også, at spørgsmålet om homoseksuelles ret til at leve sammen accepteres af 84 procent af franskmændene.

”En tredjedel af den franske befolkning er ikke desto mindre 20 millioner mennesker, som man ikke bare kan sidde overhørig,” siger Pierre-Hervé Grosjean.

”Det er ikke homoseksualitet, der er kernen det nye katolsk-konservative oprør. Det er modstanden mod homoseksuelles ret til at være forældre, som er langt mindre konsensuelt. Men også her peger langtidstendensen i det franske samfund mod voksende accept,” konstaterer sociolog Vincent Tiberj i en kronik i dagbladet Le Monde.