Den arabiske verden som krimikulisse

Et skræmmende realistisk plot med islamiske terrorister med rødder i Irak og et kidnappet gidsel i orange fangedragt. Mogens Blom har, efter 17 år som embedsmand i Udenrigsministeriet, slået sig ned som krimiforfatter

”Jeg var krimiforfatter, før jeg blev embedsmand, og jeg har altid set verden som et krimiunivers, hvor jeg har spottet bidder af samtaler, miljøer og politiske konflikter,” fortæller Mogens Blom. - Pressefoto.
”Jeg var krimiforfatter, før jeg blev embedsmand, og jeg har altid set verden som et krimiunivers, hvor jeg har spottet bidder af samtaler, miljøer og politiske konflikter,” fortæller Mogens Blom. - Pressefoto. Foto: Pressefoto.

Et dansk gidsel, der beder for sit liv. En islamisk kidnapper, der har skabt sin terrorbevægelse i det magttomrum, der opstod i Irak efter Saddam Husseins fald. Og en dansk efterretningsagent, der står midt i de dilemmaer, der kendetegner forholdet mellem Vesten og Mellemøsten. Mogens Blom er, efter 17 år som seniorrådgiver i Udenrigsministeriet, aktuel med krimien ”Gidsel i Amman”. Spørgsmålet er, hvilken krystalkugle han har kigget i.

”Jeg vil ikke gøre mig til spåmand eller se min krimi som en profeti af de aktuelle begivenheder. Da jeg gik i gang med de første skitser i 2009, var al-Qaeda i Irak på vej tilbage, og mange syntes, det var 'gammelt stof' at beskæftige sig med dem. Den seneste udvikling har gjort min krimi uhyggeligt aktuel, men Islamisk Stats propagandakrig er er en gentagelse af noget, vi så for 10 år siden. Den orange fangedragt og halshugningerne for åben skærm er en kopi af, hvad al-Qaeda-lederen al-Zarqawi gjorde i 2004,” siger han.

Mogens Blom har den arabiske verden under huden og har som seniorrådgiver i Udenrigsministeriet været en af hovedkræfterne bag Det Arabiske Initiativ. En af Danmarks mest omstridte - men også mest succesfulde - udenrigspolitiske satsninger.

”Som en, der har arbejdet mange år med samarbejdet med den arabiske verden, kan jeg godt få helt dårlig samvittighed over at sidde i min stue og skrive krimier. Jeg havde håbet, at vi med Det Arabiske Forår og demokratibølgen havde stået et helt andet sted i dag,” siger Mogens Blom og fortsætter:

”Som jeg ser det, er en af de store farer ved Islamisk Stats propagandakrig, at vi let kan komme til at dæmonisere islam over en bred kam. Hvis vi falder i den grøft, går vi virkelig IS' ærinde. Det er utrolig vigtigt at forstå, at Islamisk Stat prøver at frame sig selv i en krig med Vesten og skabe et 'os og dem', og at det rammer ned i 'den arabiske gades' selvforståelse. Vi er nødt til at forstå de mange forskellige stemmer, der er i den arabiske region.”

”Gidsel i Amman” handler om en ung, dansk kvinde, der bliver kidnappet i Amman, hvor hun arbejder sammen med de unge fra Det Arabiske Forår. FE-agenten Maiken Tarp er i Jordan for at afværge en terrortrussel mod et dansk mål og hvirvles ind i jagten på den unge kvindes kidnappere. Muhammed-tegningerne spøger i kulissen, et speget spil mellem efterretningstjenesterne går i gang, og spørgsmålet om stabilitet versus politisk frihed - også til dem, man ikke er enig med - bliver krimiens centrale omdrejningspunkt.

”Plottet er født under mine rejser, og jeg har hugget med liv og sjæl fra mine oplevelser i Mellemøsten. Jeg var krimiforfatter, før jeg blev embedsmand, og jeg har altid set verden som et krimiunivers, hvor jeg har spottet bidder af samtaler, miljøer og politiske konflikter,” fortæller Mogens Blom.

Blom påpeger, at han ud over at skabe et plot har en klar mission med sin krimi.

”Jeg vil behandle den store tillidskløft, der er mellem Vesten og Mellemøsten. Vi har fuldstændig forskellige syn på verden. Fra Vestens side ser vi Mellemøsten som en trussel i form af Islamisk Stat og flygtningestrømme - mens 'den arabiske gade' føler, at islam er under angreb, og at vores værdisæt bliver presset ned over dem. Jeg håber, at læseren får et blik for, at hver karakter i bogen handler ud fra en forståelsesramme, der for dem giver mening, selvom vi måske har svært ved at forstå deres værdier.”

I krimien møder man blandt andet Noora, der er født ind i den islamiske bevægelse, bærer tørklæde og nægter at give den mandlige journalist hånden. Men som journalisten siger i bogen: ”Måske er Noora stærkt religiøs og har synspunkter, der ligger langt fra en dansk opfattelse af ligestilling. Men det gør hende ikke til terrorist.”

I krimien tager Mogens Blom os med bag kulisserne i både Udenrigsministeriet og efterretningstjenesten. Men hvordan balancerer han mellem den store interne viden, han har opbygget - og hensynet til diplomatiets hemmeligheder?

”Det er klart, at jeg har tavshedspligt omkring de sager, jeg har beskæftiget mig med. Mit krimiunivers er fiktion, men mange af de arbejdsgange og politiske vurderinger, jeg beskriver, er meget realistiske. Jeg synes, det er spændende at udforske, hvordan vi håndterer truslen fra Islamisk Stat, hvad den gør ved min hovedperson - og hvad den gør ved vores samfund. Desværre tror jeg hverken, at jeg selv eller Maiken Tarp bliver arbejdsløse de næste mange år.”