Tysk by bruger humor som våben mod nynazister

Tyskland har med alle tænkelige politiske midler forsøgt at bekæmpe nynazismen. Uden held. Men en lille by i Sydtyskland ser nu ud til at have fundet et særdeles effektivt våben i kampen mod nynazisterne

I anledning af nynazisters årlige march har beboere i den tyske by Wunsiedel hængt flag og bannere op, som opfordrer nynazisterne til at gå lidt længere - da de, for hvert skridt de tager, er med til at donere penge til kampen mod nynazismen. Foto: AFP
I anledning af nynazisters årlige march har beboere i den tyske by Wunsiedel hængt flag og bannere op, som opfordrer nynazisterne til at gå lidt længere - da de, for hvert skridt de tager, er med til at donere penge til kampen mod nynazismen. Foto: AFP.

200 nynazister i den lille sydtyske by Wunsiedel stod i går i et svært dilemma.

Solen skinnede, og traditionen tro havde de planlagt en march gennem gaderne i Wunsiedel for at mindes Adolf Hitlers stedfortræder Rudolf Hess, som lå begravet i Wunsiedel frem til 2011.

Men alt var ikke, som det plejede at være.

For hvis nynazisterne valgte at marchere gennem gaderne i Wunsiedel, ville de inddirekte være med til at samle penge ind til bekæmpelsen af deres egen ideologi.

Aflyste de marchen, ville de omvendt bryde en mere end 25 år gammel tradition.

Sidste scenarie var tilsyneladende utænkeligt, så nynazisterne gik på gaden.

Til stor morskab for byens lokale, som i mange år har været trætte af nynazisternes årlige besøg.

Årsagen til de lokales begejstring skyldes, at for hver skridt nynazisterne tog, donerede en række sponsorer 10 euro til gruppen Exit-Deutschland, som bekæmper alt det, som de 200 nynazister står for - nemlig nynazisme.

Kampagnen kalder de "Nazister mod nazister".

I år havde de lokale derfor hængt bannere op, hvor de opfordrede nynazisterne til at gå lige lidt længere - og langs ruten, hvor nynazisterne marcherede, blev de mødt af de lokales takke-skilte, hvor der for eksempel stod: "Tak for 5.000 euro."

Samtidig var der hele vejen store tillykke-bannere, som gjorde nynazisterne opmærksomme på, hvad deres skridt var værd - og hvad alle pengene skulle gå til - og flere havde stillet frugt og andre forfriskninger frem til nynazisterne, så de fik energi til at gå så langt som muligt.

TV: Se herunder et lille klip om Wunsiedels ubudne gæster


Historien om den lille bys utraditionelle tilgang til nynazisterne har været jorden rundt, og på de sociale medier gør brugerne grin af nynazisterne og støtter Wunsiedels kamp mod de ubudne gæster.

Tyskland har en lang historie af voldelige sammenstød mellem venstreorienterede og højreorienterede demonstranter, der forsøger at stoppe hinandens marcher, og siden Berlinmurens fald har nynazister i stigende grad misbrugt mindehøjtideligheder og organiseret massive sammenkomster og marcher, der flere gange er endt i uro og gadekampe med myndighederne.

I betragtning af den ofte voldelige karakter af disse arrangementer er Wunsiedel-beboernes humoristiske tilgang til problematikken overraskende og særdeles smart, mener ph.d Martin Fürh, der er halv tysker og forsker i humor ved Institut for Kommunikation ved Aalborg Universitet.

"Tyskland har i mange år forsøgt at forbyde nynazistiske udtalelser og de her marcher med alle tænkelige politiske og juridiske måder, men nynazisterne har trods regler og love stadigvæk kunnet gøre, som de ville i ytringsfrihedens navn. Men nu har denne lille bys beboere fundet ud af, at skal man afvæbne nynazisterne, så er man nødt til at bruge andre midler: Nemlig humor. Og humor er - som denne historie også viser - et ufatteligt effektfuldt kommunikationsredskab," siger han og understreger, at byen på den måde har fået vendt hele magtforholdet mellem de lokale og nynazisterne på hovedet.

Sørgemarchen i Wunsiedel har hidtil fungeret som en magtdemonstration og været et uhyggeligt vidnesbyrd om, at Tyskland fortsat huser hundredvis af nynazister, der ønsker at markere deres politiske ståsted i offentligheden. 

Samtidig har nynazisterne ikke ladet sig anfægte af den kritik, de har fået i de tyske medier - det har blot været med til at forstærke deres image.

"Men med humor latterliggør de lokale nu nynazisterne, griner af dem og tvinger dem, som marcherer, til at reflektere over, hvorfor de egentlig går. Og at blive gjort til genstand for latterliggørelse i alverdens medier gør mere ondt end at blive skældt ud," siger Martin Fürh og tilføjer:

"Det er en meget smart taktik. De lokale gør opmærksom på, at de tolererer, at nynazisterne bruger deres ytringsfrihed, men ved at bruge humoren, som er et socialt legitimt redskab til at nedgøre andre, tvinger de nynazisterne til at skade deres eget omdømme. Og den humor, som de giver udtryk for på skilte og bannere, er med til at skabe opmærksomhed om problemet og kan få en stor indvirkning på folks bevidsthed - samtidig med at de samler penge ind, som skader nynazisternes mission," siger han og tilføjer, at spørgsmålet nu er, om det kan få nynazisterne til at stoppe deres årlige march.

Men det finder vi først ud af til næste år.

I år lykkedes det de lokale og organisationen Exit-Deutschland at indsamle 10.000 euro (ca. 75.000 kr) til deres sag, som du kan læse mere om på deres hjemmeside.

Du kan læse mere om kampagnen "Rechts gegen Rechtsher" her. 

Foto: Matthias M. Mueller