81-årig kvinde fik nok: Sagsøger flyselskab for kønsdiskrimination

81-årige Renee Rabinowitz vil lægge sag an mod det israelske flyselskab El Al, fordi det har bedt hende ...

81-årige Renee Rabinowitz vil lægge sag an mod det israelske flyselskab El Al, fordi det har bedt hende skifte plads på anmodning af en ultraortodoks mandlig passager, der ikke ville sidde ved siden af hende. Foto: Uriel Sinai/NYT/Scanpix

På trods af alt, jeg har opnået – og min alder er også en bedrift – følte jeg mig bagatelliseret.
Renee Rabinowitz

Det skal være slut med, at ultraortodokse mænd kan kræve en hel sæderække fri for kvinder, mener 81-årige Renee Rabinowitz. Derfor sagsøger hun nu Israels største flyselskab

Skulle det være en plads ved vinduet, et sæde med ekstra benplads eller en hel sæderække fri for kvindelige medpassagerer?

Kabinepersonalet hos Israels største flyselskab El Al går langt for at gøre deres passagerer glade. Men måske går de også for langt. I flere år har både feminister og ligestillingsbevægelser kritiseret selskabet for at være så ivrigt efter at holde på sine meget religiøse kunder, at det ender i kønsdiskrimination.

Problemerne opstår, når ultraortodokse mænd kommer ind i flyet og siger, at de på grund af deres religion ikke vil sidde ved siden af en kvinde. Jævnligt har israelske medier kunnet berette om forurettede kvinder, der siger, at de imod deres vilje er blevet bedt om at flytte flysæde for at efterkomme den ultraortokse passagers ønske.

”Det er ikke noget personligt. Det er intellektuelt, ideologisk og juridisk. Jeg tænker for mig selv, her er jeg, en ældre dame, veluddannet, jeg har set verden, og alligevel kan en mand bestemme, at jeg ikke må sidde ved siden af ham. Hvorfor?,” siger den pensionerede jurist og holocaustoverlever til den amerikanske avis The New York Times.

I december var hun med et fly fra USA til Israel. Her oplevede hun, at kabinepersonalet tilbød hende en anden plads i flyet, da en ultraortodoks mand ikke ønskede at sidde ved siden af en kvinde.

”På trods af alt, jeg har opnået – og min alder er også en bedrift – følte jeg mig bagatelliseret,” siger hun til New York Times.

Hun har derfor besluttet at sagsøge El Al og bliver bakket op af Israels reformjødiske bevægelses juridiske afdeling. Den har i flere år haft fokus på problemstillingen og ledt efter en person, der havde lyst til at stå i centrum for sådan en retssag.

Ifølge gruppens direktør, Anat Hoffman, er der en bevidst virksomhedspolitik hos flere flyselskaber om at efterkomme de religiøse mænds krav om kønsadskillelse.

”En stats værdier strækker sig ud i, hvad der sker i en virksomhed, og dette er en urimelig og ulovlig forespørgsel, der ikke bør tillades,” siger hun til den israelske avisen Jerusalem Post.

Der hersker dog en vis grad af proportionsforvrængning over kampen imod diskrimination i Israel, mener professor Amnon Raz-Krakotzkin, akademisk leder ved afdelingen for jødisk kultur ved det tværfaglige Van Leer-institut i Jerusalem.

”Inden kvinderne er gået om bord på flyet, er der en reel chance for, at de har set, hvordan palæstinensiske medrejsende er blevet dobbelttjekket og forhørt i lufthavnen. Alligevel er det den ultraortodokse mand, der spørger, om de frivilligt vil skifte plads, der forarger dem. Den reelle problemstilling om diskrimination i Israel ligger ikke i forholdet mellem religiøse og sekulære, men mellem arabere og israelere,” siger han.