Dyr designertaske erstatter Jesus i krybbespil

I en ny reklame fra Mulberry er Jesusbarnet i krybben erstattet med en knaldrød Mulberry-taske. Foto: Skærmprint fra Mulberrys reklame på Youtube

At sætte den røde taske ind i stedet for Kristus-barnet som et objekt, der skal beundres, er for kristne blasfemisk.
Margaret Hickey, kommentator

Reklamefilm fra Mulberry er et eksempel på, hvordan den britiske jul er blevet kommerciel. Se videoen i bunden af artiklen

På sofabordet ligger en dyr rød lædertaske. Rundt om er der lovprisning fra tre feststemte vise mænd og to hyrder.

Årets julereklame fra det eksklusive britiske taske- og tøjmærke Mulberry er en parodi på et krybbespil og går under navnet ”Christmas Miracle” (Julemiraklet). Gaven er fra Joe til hans hustru, og den kan koste op til 50.000 kroner.

Men reklamen har udløst forargelse blandt kristne i Irland og Storbritannien.

”At sætte den røde taske ind i stedet for Kristus-barnet som et objekt, der skal beundres, er for kristne blasfemisk,” skriver kommentatoren Margaret Hickey i avisen Irish Examiner.

Mulberry er kendt for humoristiske julereklamer, og modehuset forsvarer sin brug af et krybbespil.

”Tanken med reklamefilmen er at få folk til at smile og vise glæden ved at give en taske fra Mulberry til jul,” siger en talsmand til avisen Daily Mail.

I David Marshalls øjne er reklamen et eksempel på, hvordan detailhandlen gerne bruger referencer fra Bibelen, men ikke vil have produkter, som er kristne.

Han er producent af den eneste britiske chokoladejulekalender, som holder fast i det kristne motiv. Selvom overskuddet går til velgørenhed, så er det kun én af de store landsdækkende supermarkskæder, der sælger den kristne julekalender. Derimod er der masser af julekalendere til selv kæledyr.

”Forretningerne tilgodeser gerne ejere af kæledyr, men mener ikke, at kristne vil give deres børn en julekalender med kvalitetschokolade, og som har en forbindelse med julefortællingen. Det er rablende galt,” siger han til avisen Daily Telegraph.

Historiker Eliza Filby fra Kings College London forsker i religion i det moderne samfund. Hun hæfter sig ved, at den kommercielle jul har overtaget den kristne kalender, så julen nu allerede starter i oktober.

”Der kan tjenes mange penge i julen. Derfor er den overtaget af kapitalismen, og de store indkøbscentre dominerer bybilledet, som katedralerne gjorde engang,” siger Eliza Filby i et globalt interview i torsdagens udgave af Kristeligt Dagblad.

TV: Klik på videoen og se reklamen fra Mulberry