”Fly MH370 er gået tabt, og ingen ombord har overlevet”

Pårørende brød sammen i sorg, da de malaysiske myndigheder i går konstaterede, at det forsvundne passagerfly MH370 er styrtet i Det Indiske Ocean. Mange spørgsmål er stadig ubesvarede

Malaysias premierminister Najib Razak (nummer to fra venstre) på pressekonferencen i går, hvor han slog fast, at ingen fra flyet MH370, der forsvandt undervejs fra Malaysia til Kina, kan ventes at blive fundet i live. –
Malaysias premierminister Najib Razak (nummer to fra venstre) på pressekonferencen i går, hvor han slog fast, at ingen fra flyet MH370, der forsvandt undervejs fra Malaysia til Kina, kan ventes at blive fundet i live. –. Foto: Edgar Su/Reuters/.

Kvinder skreg og hulkede, mænds ansigter skiftede farve til askegrå. Familiemedlemmer holdt om unge og gamle krummet sammen af intens sorg. To besvimede og måtte bæres ud på bårer.

Smerten flød frit på et hotel i Beijing i går, hvor mange pårørende til de 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer ombord på det forsvundne Malaysia Airlines MH370-fly var samlet til hastemøde for at høre de malaysiske myndigheder fortælle, at der efter 17 dages eftersøgning ikke længere er nogen tvivl om, at flyet styrtede ned i den sydlige del af Det Indiske Ocean.

Pårørende andre steder i verden modtog på samme tidspunkt en sms fra Malaysia Airlines med ordlyden: Malaysia Airlines må med dyb beklagelse meddele, at vi er nødt til at gå ud fra, at der ikke er nogen rimelig tvivl om, at MH370 er gået tabt, og ingen ombord har overlevet.

Den malaysiske premierminister, Najib Razak, sagde på pressemødet blandt andet:

Dette er en øde egn langt fra enhver tænkelig landingsplads. Det er derfor med stor sorg og fortrydelse, jeg må informere jer om, at flyet MH370 ifølge de nye data endte i den sydlige del af Det Indiske Ocean.

Hele verden har i godt to uger undret sig over, hvordan et 300 tons tungt passagerfly kan forsvinde sporløst i denne gennemkontrollede og satellitovervågede tidsalder, og premierminister Razak syntes ivrig efter at gøre en ende på den for mange mennesker angstfremkaldende usikkerhed, som har omgærdet flyets skæbne, siden det forduftede mindre end en time efter afgangen fra Kuala Lumpur den 8. marts.

LÆS OGSÅ: FAKTA: Det forsvundne Malaysia Airlines-fly

Vi deler disse oplysninger ud fra en forpligtelse til åbenhed og respekt for familierne to principper, der har styret denne undersøgelse, sagde Najib Razak.

Mysteriet om MH370 har givet næring til utallige mareridtsagtige teorier og vækket en grundangst i et moderne samfund, der forventer omgående svar og forklaringer på verdens tragedier. Både familierne til passagererne, hvoraf to tredjedele var kinesiske, og nyhedsmedierne har igennem de seneste to uger i stigende grad kritiseret de malaysiske efterforskningsmyndigheder for manglen på information om flyets og passagerernes skæbne. Og selvom det nu synes sikkert, at MH370 og de ombordværende 239 mænd, kvinder og børn er stedt til hvile på havets bund, er det stadig særdeles uklart, hvorfor flyet, der var undervejs fra Malaysia til Kina for fuld fart og i klart vejr, fløj til en så afsondret plet på kloden.

Eksperter har tidligere spekuleret i, at flyet kunne være fløjet nordpå mod Centralasien, men de nye satellitdata viser, at flyet kun kunne have bevæget sig mod syd. Det sidste signal, som flyet udsendte, er blevet opsporet langt ude i Det Indiske Ocean. De malaysiske myndigheder baserer deres konklusion på en ny analyse fra det britiske satellitanalysefirma Inmarsat og de britiske luftsikkerhedsmyndigheder. Inmarsat brugte ifølge premierminister Najib Razak en type analyse, der aldrig før har været brugt i en efterforskning af denne slags.

Jagten på fysiske spor efter MH370 fortsætter med uformindsket styrke. Besætningen på et australsk militærfly spottede i går to mulige vragdele i eftersøgningsområdet, og et krigsskib er nu nået frem for at forsøge at finde og indsamle genstandene.

Gennemtrawlingen af eftersøgningsområdet i håb om at finde vragstumper, der endegyldigt kan bevise, at passagerflyet ramte vandoverfladen, er imidlertid et kapløb mod tiden, siger eksperter. Erik van Sebille, der er oceanograf ved University of New South Wales, siger til avisen The New York Times, at stærke strømme i denne del af Det Indiske Ocean kan sprede flydende vragdele i meget forskellige retninger og gøre det vanskeligt at spore deres oprindelsessted. Han beskriver forholdene som ekstremt ugæstfri med store bølger, hvirvelstrømme og vinde, der er blandt de kraftigste på hele kloden.

Der er kun et enkelt andet eksempel i nyere tid, der tåler sammenligning med det drama, der omgiver MH370.

Da et Air France Airbus A330-200 passagerfly på vej fra Rio de Janeiro til Paris styrtede ned i Atlanterhavet den 1. juni 2009, fandt man snart efter vragdele og to lig. Men der skulle gå næsten to år, inden man på fire kilometers dybde fandt selve flyet og de sorte bokse, som registrerer tekniske data og kommunikationen mellem piloterne, og som er et af de vigtigste værktøjer til at opklare flystyrt.

De malaysiske efterforskningsmyndigheder har varslet et nyt pressemøde om de seneste udviklinger i dag.