Kristendommen er under pres i Storbritannien

Den kommercielle jul er én udfordring for kirken, en anden er samfundets begrænsninger i briternes ret og muligheder for at udtrykke kristen tro

Den kommercielle jul er én udfordring for kirken, en anden er samfundets begrænsninger i briternes ret og muligheder for at udtrykke kristen tro. Her ses den berømte Carnaby Street i London, som er pyntet op til jul.
Den kommercielle jul er én udfordring for kirken, en anden er samfundets begrænsninger i briternes ret og muligheder for at udtrykke kristen tro. Her ses den berømte Carnaby Street i London, som er pyntet op til jul. . Foto: Demotix.

Når britiske børn om en uge åbner den sidste låge i julekalenderen, er det usandsynligt, at de finder et billede med den nyfødte Kristus. I steder er det billeder af superhelte, kæledyr, popstjerner eller personer og figurer kendt fra tv, som gemmer sig bag lågen sammen med et stykke chokolade.

Der bliver anslået solgt 20 millioner julekalendere på det britiske marked, men blot 400.000 af dem har et kristent motiv. Det skyldes blandt andet, at forretningerne ikke vil have de kristne kalendere i deres sortiment.

Den kristne chokolade-kalender, The Real Advent Calendar (Den ægte julekalender), har således kun fået lov til at være på hylderne hos Tesco, en af de fem store nationale supermarkedskæder.

”Der er praktisk talt ingen kristne chokoladejulekalendere på markedet. Der er et marked for dem, men de fleste store forretninger vil ikke have dem på hylderne,” har David Marshall fra The Meaningful Chocolate Company sagt til avisen The Daily Telegraph.

Han peger videre på, at reklamebranchen rask væk fortolker den kristne jul, som den har lyst til. Således er det en dyr, rød håndtaske til 50.000 kroner - og ikke Jesus-barnet, som de tre vise mænd og hyrderne beundrer i en reklamefilm for det eksklusive mærke Mulberry med titlen ”Christmas Miracle” (Julemiraklet).

Mulberry er kendt for humoristiske julereklamer, og modehuset forsvarer sin brug af et krybbespil, som kritikere har kaldt blasfemisk.

”Tanken med reklamefilmen er at få folk til at smile og vise glæden ved at give en taske fra Mulberry til jul,” siger en talsmand til avisen Daily Mail.

I chokoladefabrikanten David Marshalls øjne er reklamen et eksempel på, hvordan detailhandlen gerne bruger referencer fra Bibelen, men ikke vil have produkter, som er kristne såsom hans firmas julekalender. Til gengæld er der masser af julekalendere til selv kæledyr.

”Forretningerne tilgodeser gerne ejere af kæledyr, men mener ikke, at kristne vil give deres børn en julekalender med kvalitetschokolade, og som har en forbindelse med julefortællingen. Det er rablende galt,” siger han til The Daily Telegraph.

Church of England har omvendt oplevet, at den ikke fik lov til at vise en biografreklame med Fadervor.

Reklamen, hvor en lang række klip viste mennesker i forskellige situationer, som sagde linjer fra Fadervor, var bestilt til visning i reklameblokken før den nye ”Star Wars”-film, der netop har haft premiere. Men gruppen af de tre største biografkæder sagde nej, fordi de af princip ikke bringer religiøse og politiske reklamer.

Brudlinjen i den britiske debat har også ofte stået mellem ytringsfrihed og retten til ikke at blive diskrimineret.

En af de mest kendte sager handler om Nadia Eweida, som arbejdede ved indtjekningsskranken for luftfartsselskabet British Airways i London-lufthavnen Heath-row.

Hendes sag begyndte tilbage i 2006, da hun fik en påtale, fordi hun bar et lille kors i en tynd kæde om halsen. Men hun kunne se, at eksempelvis muslimske kolleger måtte bære slør, og hun nægtede at føje sig.

”Jeg vil ikke gå på kompromis med Jesus Kristus,” forklarede hun i et interview med Kristeligt Dagblad.

Nadia Eweida tabte i hele seks britiske retsinstanser, før Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol gav hende medhold syv år senere, i 2013.

Men andre sager er endt med nederlag for kristne, der var blevet afskediget. En var en sygeplejerske, som havde bedt en bøn for en patient, der ikke var kristen. To andre var offentligt ansatte, som henholdsvis arbejdede som giftefoged og med adoption. De nægtede begge at behandle sager for homoseksuelle, fordi det stred mod deres tro. Men her var afgørelsen i alle retsinstanser hele vejen til Strasbourg, at retten til ikke at blive diskrimineret lå over retten til religionsfrihed. En tilsvarende afgørelse blev afsagt for et kristent par, der drev en bed & breakfast i Devon. Her var dommen ligeledes, at de ikke måtte afvise kunder på grund af deres seksuelle orientering.

Den kristne jul er heller ikke tydelig på de britiske partilederes julekort. Labour-lederen Jeremy Corbyn er ateist og har valgt et kort med et par snedækkede cykler foran en rød telefonboks. Men kortet siger også ”Merry Christmas”, som er en anerkendelse af den kristne jul. Premierminister David Cameron har hverken vinter- eller julestemning på sit officielle julekort i år. På kortet poserer han sammen med hustruen, Samantha Cameron, foran Downing Street 10. Hun er iført en kjole med et tropemotiv - og billedet er taget i maj efter De Konservatives valgsejr.