Mobiltelefoner er et vigtigt nødhjælpsværktøj

Redningsfolk og nødhjælpsorganisationer er i gang med redningsarbejdet efter weekendens jordskælv i Nepal. Men også mobiler og anden teknologi kan få en væsentlig rolle for ofrene

Et familiemedlem til en såret mand på et hospital i Kathmandu taler i mobil-telefon. Mobiltelefoner er blevet en væsentlig del af den efterfølgende indsats efter en katastrofe.
Et familiemedlem til en såret mand på et hospital i Kathmandu taler i mobil-telefon. Mobiltelefoner er blevet en væsentlig del af den efterfølgende indsats efter en katastrofe. Foto: Prakash Singh.

En funktion på Facebook, der fortæller, at man i sikkerhed, et råb om hjælp på Twitter eller et billede taget med mobiltelefonen. Det kan lige nu være med til at samle vigtige informationer om situationen, hjælpe ofre og få pårørende til at ånde lettet op efter weekendens jordskælv i Nepal, hvor antallet af dræbte i aftes lød på over 4000.

I Nepal er telenetværket og infrastrukturen hårdt påvirket af katastrofen, men ligger man begravet under murbrokker og er alligevel i stand til at bruge sin smartphone eller anden teknologi til at komme i kontakt med omverdenen på, så kan det være et særdeles nyttigt nødhjælpsværktøj, forklarer Thomas Dybro Lundorf, der er kommunikationschef i Beredskabsstyrelsen, som har sendt otte eksperter og it-udstyr til katastrofeområdet.

”Mobiltelefoner er blevet en væsentlig del af den efterfølgende indsats efter en katastrofe. Med udbredelsen af smartphones er det blevet lettere at komme i kontakt med hinanden og lave én-til-mange-kommunikation. Der findes blandt andet 'crisis mappers', som er mennesker, der leder efter signaler på sociale medier, hvor folk udtrykker behov for hjælp, og så prøver de at skabe forbindelse til dem. Men det er ekstremt svært, for der er rigtig mange signaler, og det er et kapløb med tiden for at redde liv,” siger Thomas Dybro Lundorf.

Brugen af mobiler og anden teknologi spiller en stadig større rolle i beredskabssammenhæng, for eksempel efter jordskælvet og tsunamien i Japan i 2011, hvor det sociale medie Twitter svømmede over af såkaldte tweets (opdateringer), da mange lagde billeder ud og skrev om, hvordan der så ud, hvor de befandt sig, og at de havde brug for hjælp. På den måde kan alle med en telefon være med til at skabe et overblik over situationen og også selv danne sig et overblik ved at se andres opdateringer.

Siden jordskælvet ramte Nepal lørdag formiddag dansk tid, har Folkekirkens Nødhjælp registreret, at mobilteknologi er den vigtigste kilde til at komme i kontakt med hinanden.

”Vi har fået flere meddelelser fra folk, der skriver, at de er kørt gennem byen og har filmet en kort video på deres telefon. De sender videoen til os, som fortæller historien om det, de ser på gaden, og det, der foregår omkring dem. Vi har fået billeder, videoer og beskrivelser, inden vi kan nå at få eksperterne fløjet ind i landet. Førstehåndsberetningen fra folk på gaden og folk på vores kontorer, som dokumenterer situationen, er utroligt vigtige og blot endnu et eksempel på, hvordan teknologien kan bruges med det samme,” siger Lisa Henry, katastrofechef i Folkekirkens Nødhjælp.

Peter Kjær Mackie Jensen, lektor og centerleder ved Center for katastrofeforskning, Cope, ved Københavns Universitet, kalder mobilen for den ”nye sirene”:

”Mobilen og teknologien kan få hurtigere hjælp frem, og ofte ryger man på Facebook med det samme og tjekker de mennesker, man kender i området. I mange tilfælde har man familiemedlemmer og venner, der befinder sig uden for Nepals grænser, og mange gange kan det være den vigtigste hjælp, at det er dem, der hjælper ved at sende penge gennem mobilen.”