Biografer under angreb for at nægte at vise Fadervor-reklame

Siden Storbritanniens tre største biografkæder søndag valgte at boykotte en reklame fra Church of England, har flere fremtrædende briter taget afstand fra beslutningen

Til trods for at det britiske reklamenævn havde givet kirkens film et U-certifikat, hvilket betyder, at den kunne vises for alle aldre, så nægter gruppen af de tre største biografkæder i landet at vise Fadervor-filmen, beretter Bjarne Nørum.
Til trods for at det britiske reklamenævn havde givet kirkens film et U-certifikat, hvilket betyder, at den kunne vises for alle aldre, så nægter gruppen af de tre største biografkæder i landet at vise Fadervor-filmen, beretter Bjarne Nørum. Foto: Billede fra videoen.

På sin vis har den anglikanske Church of England skabt mere opmærksomhed om Fadervor, end den har turdet drømme om. Men det er på det forkerte grundlag.

Op til jul ville Church of England vise en biografreklame i reklameblokken inden visningen af den nye Star Wars-film, hvor forskellige mennesker fra ærkebiskoppen af Canterbury over en landmand til et brudepar reciterede Fadervor i forskellige sammenhænge.

Men til trods for at det britiske reklamenævn havde givet kirkens film et U-certifikat, hvilket betyder, at den kunne vises for alle aldre, så nægter gruppen af de tre største biografkæder i landet at vise Fadervor-filmen.

”En reklame må efter vores rimelige opfattelse ikke have karakter af politisk eller religiøs reklame. Nogle reklamer - uanset om det er intentionen eller ej - kan virke fornærmende for dem, der har en anden religion eller slet ikke nogen religion,” hedder det i en udtalelse fra biografkædernes organisation, Digital Cinema Media, til avisen The Times.

Siden historien kom frem i søndags, har der i den britiske debat været en hovedrysten over beslutningen.

Blandt kritikerne er næstformanden for Labour, Tom Watson.

”Når parlamentet er samlet, starter hver dag med, at medlemmerne reciterer Fadervor. Biografer har nægtet at vise den bøn,” skriver han på Twitter og henviser til en video med reklamen på internettet.

Den markante præst Giles Fraser bruger sin ugentlige klumme i avisen The Guardian til at filosofere over implikationerne.

”Det afgørende er, at i et frit samfund må fredelig religiøs tale ikke være forbudt i det offentlige rum. Og her er det værd at sondre mellem to meget forskellige former for sekularitet - den, der søger at adskille stat og kirke på det institutionelle plan, hvilket jeg er enig i, og så forsøget på at udrydde den religiøse debat fra det offentlige rum, hvilket er anti-ytringsfrihed, og som det er vigtigt at gøre modstand imod,” skriver Giles Fraser.

Kommentatoren Julia Hartley-Brewer går i dagbladet Daily Telegraph imod biografernes argumentation om, at Fadervor kan virke fornærmende.

”Som en ateist, opdraget af ateister, har jeg aldrig sagt Fadervor, men jeg har hørt den hundredvis af gange til bryllupper og begravelser. Ikke så meget som én gang har jeg fundet det bare en smule fornærmende. Faktisk mere som et stykke smuk poesi,” skiver Julia Hartley-Brewer i en kommentar, der er blevet kommenteret over 1600 gange på avisens hjemmeside.

Paul Blanchard, der kalder sig selv for pr-guru, omtaler sagen i sin blog på internet-avisen Huffington Post, og han mener, at kirken har spekuleret i at skabe en skandale.

”Church of England vidste, at biograferne ikke ville vise reklamen, og det er derfor, de valgte den største film i mange år - den nye Star Wars-film - at hænge deres pr-stunt op på. Star Wars er, hvad vi i pr kalder krogen. Hvis de havde forsøgt at vise deres reklame sammen med en fremmesproget film med lavt billetsalg, så ville ingen have bemærket det, og historien ville ikke have været i alle medier,” mener Paul Blanchard.

The Equality Commission, som arbejde for lighed og mod diskrimination, stiller sig på kirkens side.

”Vi ser med bekymring på ethvert generelt forbud mod reklamer fra alle religiøse grupper. Der er ikke noget i loven, der forhindrer kristne organisationer i at fremme deres tro gennem reklamer,” hedder det i en udtalelse til avisen Daily Mail.

Church of England truer nu med at gå rettens vej.

”På en måde er biografernes beslutning bare fjollet. Men det faktum, at de har insisteret på ikke at vise reklamen, gør sagen ret bekymrende, når vi ser på det i forhold til, at de indskrænker ytringsfriheden,” siger kirkens kommunikations-direktør, Arun Arora, til BBC.