Skolepiger sælger sex for at tjene til mærkevarer

Op mod tre ud af fire piger i de ældste skoleklasser i Japan modtager opfordringer om at sælge sex -- og mange af dem accepterer tilbuddene. De betragter prostitution som en bekvem måde at tjene penge på

Tre -- afblegede -- japanske teenagepiger i Tokyos Shibuya-bydel -- et populært område for unge japanere, og et af de kvarterer, hvor teenageprostitution er udbredt. -- Foto: Scanpix.
Tre -- afblegede -- japanske teenagepiger i Tokyos Shibuya-bydel -- et populært område for unge japanere, og et af de kvarterer, hvor teenageprostitution er udbredt. -- Foto: Scanpix.

Dyrk mere sex, lød den ligefremme opfordring tidligere på året fra de japanske myndigheder, efter at en undersøgelse fra sundhedsministeriet havde vist, at de japanske ægtepar har meget lidt seksuelt samvær. Der mangler børn til de kommende generationer, og der mangler flere forældre til at skabe dem.

Men mens der foregår for lidt i de japanske kernefamiliers soveværelser, er der mere gang i den udenfor. Sex er til salg som aldrig før. Og det er de unge, der byder sig til.

Således har en undersøgelse afsløret, at et stort antal japanske skolepiger sælger sex til ældre mænd. Op mod tre ud af fire piger i de ældste klasser i Tokyos skoler får tilbud om sex – og mange af dem tager mod det. Fænomenet kaldes enjo kosai,

"betalt socialisering".

Specielt siden midten af 1990'erne har unge piger tilbudt seksuelle ydelser gennem telefonklubber, tere

kura, hvor mænd betaler et gebyr for en samtale med en pige, som de sidenhen kan aftale et privat møde med. I japanske storbyer er telefonbokse ofte klistret til med små mærkater med billeder af og telefonnumre på piger, og internettet er en endnu bredere og mere diskret måde at tilbyde sine ydelser på.

Det har chokeret japanerne, at det har vist sig, at de unges store materielle forbrug er en del af årsagen til, at mange føler sig tiltrukket af prostitutionen.

Forbrugsmentaliteten i Japan er legendarisk, og ungdommen har aldrig haft så stor en købekraft og så stort et behov for materielle goder som nu. I japanske storbyer kan man vitterligt "shop till you drop" (handle til man falder død om). De unge har fået mere magt og behøver ikke længere stræbe efter forældregenerationens idealer.

Specielt pigerne har opdaget sig selv som individualister, der kan og vil selv. For unge, modebevidste forbrugere er det en forførende tanke at kunne tjene 50 gange så meget ved sex som ved arbejde i en fastfoodrestaurant. En times ydelser for en splinterny Gucci-taske eller Louis Vuitton-pung er et tilbud, der springer i øjnene hos en generation, der i stigende grad ser på prostitution som en acceptabel deltidsbeskæftigelse.

Sexindustrien har en lang historie i Japan. Den udgør en procent af bruttonationalproduktet, det samme som det japanske forsvar. Selvom de 150.000 udenlandske prostituerede fra andre asiatiske lande for mange er identisk med sexindustri i Japan, er en tredjedel af alle prostituerede japanske teenagere.

Indtil for få år siden var Japan også det land i verden, der producerede mest børneporno. De fleste boghandler og kiosker sælger tegneserier, manga, hvoraf en ganske betydelig del er henvendt til voksne med hang til pornografiske billeder af unge piger. Denne genre har endog fået sin egen betegnelse;

lolicom manga.

Mens prostitution som sådan er bredt accepteret, har omfanget af de unge pigers prostitution dog alligevel vakt diskussion og kritik. Psykologer taler om misbrug og forvrænget seksualitet, og læger advarer mod et stigende antal kønssygdomme og aborter.

Forældrene forstår ikke altid deres børn, som handler og tænker anderledes, end de selv gjorde. Og netop forholdet til forældrene har været trukket frem som baggrund for de symptomer på et forskruet liv, som prostitution anses som udtryk for. Mange japanske børn ser sjældent deres arbejdsivrige fædre, som måske efter endt arbejde selv går på bar og i et "forlystelseskvarter".

Udover standardkrav om at studere hårdt og leve op til forældrenes idealer savner mange unge japanere en egentlig dannelse i livsvær-dier. Flere unge melder sig ud af familien og samfundet. Mens nogle med sociale og eksistentielle problemer nøjes med at isolere sig på værelset, viser andre deres foragt og fortvivlelse ved at

hengive sig til en sikker fortjeneste i den flydende verden af underholdning, udskejelser og ungdomsprostitution.

udland@kristeligt-dagblad.dk

Jørn Borup er religionshistoriker og freelancejournalist med

særlig indsigt i Japan