Trumps tro er befriet for skyld og skam

Donald Trumps gudstro er formet af en prædikant, der gik mere op i at fremme vindermentalitet end centrale kristne begreber

Republican presidential candidate Donald Trump stands during a service at the International Church of Las Vegas, Sunday, Oct. 30, 2016, in Las Vegas. (AP Photo/ Evan Vucci)
Republican presidential candidate Donald Trump stands during a service at the International Church of Las Vegas, Sunday, Oct. 30, 2016, in Las Vegas. (AP Photo/ Evan Vucci). Foto: AP Photo/ Evan Vucci.

Donald Trump har haft en skærmydsel med paven, han har forkludret bibelreferencer, han har under en katolsk messe forsøgt at lægge kontanter i oblatfadet, og han har sagt, at han aldrig har bedt Gud om tilgivelse. Når han stilles teologiske spørgsmål, er hans svar legendarisk tågede.

Da han i et interview med det kristne nyhedsmedie Christian Broadcasting Network blev spurgt, hvem Gud er i hans øjne, svarede han, at ”Gud er den ultimative”, inden han fortsatte med at fortælle om dengang, han gjorde et kup med købet af en golfbane.

Den republikanske præsidentkandidat er erklæret presbyterianer, men religion er ikke hans stærke kort som politiker. Han taler sjældent om sin gudstro og dukker kun lejlighedsvist op til søndagsgudstjeneste i sin hjemstavnskirke, den presbyterianske Marble Collegiate Church på Manhattan i New York.

Men Donald Trump betegner ikke desto mindre sig selv som en troende mand.

”Jeg tror, at folk er chokerede, når de finder ud af, at jeg er kristen, at jeg er et religiøst menneske. De ser mig omgivet af rigdom, så nogle gange forbinder de ikke det med at være religiøs. Men det er forkert”, skriver han i bogen ”Great Again” (Stor igen), der blev udgivet under valgkampen.

Donald Trump er da også vokset op med religion. Hans mor, Mary Trump, forsøgte at videregive kristne værdier til sine børn, og de blev sendt i søndagsskole i den lokale presbyterianske kirke i Queens i New York.

Nøglen til forståelsen af Donald Trumps religiøsitet er imidlertid hans forhold til den nu afdøde prædikant og selvhjælpsguru Norman Vincent Peale. Da Trump var teenager, var hans familie blandt de mange velstående newyorker-familier, der blev draget af den karismatiske Peale, som i storsælgende bøger og fra sin prædikestol i Marble Collegiate Church forkyndte ”den positive tænknings kraft”.

Peale afskrev kristne principper såsom synd og skyld, altimens han opfordrede sine tilhængere til at forkaste negative tanker og dyrke en ”vindermentalitet” – et begreb, som Trump fortsat dyrker. Han var også en fortaler for kapitalismen, og alt imens han blev kritiseret af andre kristne ledere for at fokusere mere på verdslig succes end på frelsen, blev han en vigtig figur i Donald Trumps liv.

Trump elskede angiveligt Peales prædikener og særligt prædikantens mange fortællinger om forretningsmænd, der overvandt store forhindringer.

”Han indprentede en meget positiv følelse om Gud, der også fik mig til at betragte mig selv positivt”, skriver Trump i ”Great Again”.

I dag har Donald Trump ifølge flere medier en nær åndelig rådgiver i prædikanten Paula White, der står i spidsen for den evangelikale megakirke New Destiny Christian Center i delstaten Florida. White siger til tv-stationen CNN, at hun og Trump igennem de seneste 14 år har ført en løbende samtale om ”Gud og kærlighed og en masse andre ting.”

”Donald har aldrig været offentlig omkring sin gudstro, og når han har forsøgt, har det været forgæves. Det er ikke hans sprog, men det betyder ikke, at det ikke er i hans hjerte”, siger Paula White.