Prøv avisen

Feminisme er blevet et individuelt brandingsprojekt

Den 32-årige superstjerne, Beyonce, som har solgt over 120 millioner albums på verdensplan, opfatter sig selv "som en moderne feminist". Andre mener, at hun er anti-feministisk. Foto: Instagram

Et billede af den amerikanske sangerinde Beyonce portrætteret som kult-ikonet Rosie The Riveter har fået feminister over hele kloden til at protestere. Debatten viser, hvordan feminismen har udviklet sig fra at være fællesskabsorienteret til i dag at fokusere på det enkelte individ, mener kønsforsker

Hun er kåret som en af verdens smukkeste og mest magtfulde kvinder. Så når den amerikanske sangerinde Beyonce siger eller gør noget, giver det oftest genlyd - ikke bare i USA, men også i resten af verden. 

I denne uge har den selverklærede feminist med et enkelt billede, hvor hun portrætterer sig selv som kult-ikonet Rosie The Riveter, fået en række andre feminister op i det røde felt. 

Rosie the Riveter er ofte brugt som et symbol på feminisme og kvinders økonomiske uafhængighed - og at Beyonce har taget lige præcis dette billede til sig, har fået debatten til at syde på de sociale medier.

En af Huffington Posts populære bloggere Rose Courteau kalder det blandt andet "trist" og "farceagtigt", at kvinder som Beyonce har "misforstået kampen for lighed, når de sideløbende med deres feministiske udtalelser udstiller sig selv som sexobjekter".

Det amerikanske, feministiske magasin Feministing skriver, "at selv i Beyonces mest feministiske øjeblikke, falder hun tilbage til de traditionelle ideer om, hvad femininitet er. Hun er en fantastisk kunstner, men en feministisk rollemodel er hun altså ikke." 

Sangerindens sange og shows er tværtimod med til at forstærke et undertrykkende syn på kvinders seksualitet og idealisere ægteskabet, lyder det.

Som eksempel henviser nogle til Beyonces gigahit »Single Ladies«, der på overfladen ligner en feministisk slagsang om ubrugelige og vattede mænd, der bare kan smutte, hvis de ikke vil binde sig.

Men kigger man nærmere på teksten, er det tydeligt, at ægteskabet er drømmen, og at det er manden, der skal fri og tage skridtet til at binde sig til kvinden. 

Manden bliver kort sagt omdrejningspunktet for kvinders længsel - og lige præcis den slags pointer provokerer mange feminister, som opfatter det som et paradoks, at en kvinde som Beyonce kan kalde sig feminist, samtidig med at hun gør sig til for mændene og hele tiden forsøger at virke sexet.

Ifølge den danske kønsforsker Karen Sjørup viser striden om, hvad der er en "rigtig" og en "forkert" feminist i høj grad, at nutidens feminisme har mange ansigter - og at de forskellige feministers værdier let støder sammen.

"Der er både livmoderfeministerne, som fokuserer på kvindens rolle som mor og omsorgsgiver, og så er der de neoliberale feminister, som er optaget af ledende stillinger og gode karrierer - hvilket er lidt modstridende med 1970'ernes feminisme, som var fællesskabs- og lighedsorienteret, og som så ned på karriereræs og forbrug," fortæller Karen Sjørup.

Karen Sjørup, der selv sværger til 1970'ernes feminisme, opfatter nutidens feminisme som et mere individuelt projekt:
 
"Det handler i langt højere grad om personlig branding og om at se verden ud fra et personligt perspektiv," siger hun. 

"Og mange unge feminister bruger i højere grad deres erotiske kapital end tidligere: De bruger lang tid på at se godt ud og er ikke bange for at bruge deres krop. Men denne form for feminisme vil andre opfatte som "forkert", og det kan skabe splittelse blandt kvinder, der har forskellige opfattelser af, hvad en 'rigtig' feminist er."

Og det er lige præcis derfor, at Beyonce har skabt ravage: Hun brander nemlig sig selv som feminist, samtidig med at hun ikke er bange for at klæde og opføre sig sexet. Det samme har en række andre verdenskendte sangerinder som Lady Gaga, Katy Perry og Miley Cyrus gjort. Sidstnævnte har proklameret, at hun er den største feminist nogensinde, selvom mange nok vil være uenige.

Det er dog ikke alle feminister, der kritiserer Beyonce. Nogle mener også, at hendes udtalelser - og flere af hendes sange - er særdeles positive og 'rigtig' feministiske. Professor Brittney Cooper fra Women’s and Gender Studies på New Jersey’s Rutgers University takker ovenikøbet Beyonce for at deltage i debatten om kvinders rettigheder med denne begrundelse:

"Hun får fat i kvinder, som ellers aldrig ville sætte en fod inde i vores klasselokaler eller andre steder (hvor der bliver undervist i køn og ligestilling, red.). For det er jeg taknemmelig."

Beyonce Knowles slog igennem i pigebandet Destinys Child i midten af 90-erne. Foto: Scanpix Foto: Henning Bagger