Sådan sælger vi Kristeligt Dagblad

Hans Christian Kock, kommerciel direktør på Kristeligt Dagblad.
Hans Christian Kock, kommerciel direktør på Kristeligt Dagblad.

Hele vores redaktionelle indsats ville være lige meget, hvis vi ikke også – døgnet rundt – arbejdede på at få avisen solgt. Dén indsats gik godt for Kristeligt Dagblad i 2014, og siden juni har vi haft et stigende oplag. 

Markedsføringen af avisen har det seneste par år ændret karakter og er blevet mere digital. Sidste år markedsførte avisen sig flere steder end nogensinde før.

Kristeligt Dagblads salgsstrategi er at give nye læsere mulighed for at læse avisen gratis i fire uger. Det gør vi, fordi det kræver tid at lære en avis at kende. Og det er en model, som vi har god succes med. Vi har erfaring for, at mange nye læsere bliver så glade for avisen, at de vælger at tegne et abonnement.
 
Vores abonnenter bor over hele landet – der er ikke et postnummer i Danmark, hvor avisen ikke bliver leveret. Det gør Kristeligt Dagblad til Danmarks mest landsdækkende avis, men det gør det også til en udfordring at ramme potentielle læsere, da der ikke er et geografisk nærområde for avisen.
 
I 2014 brugte vi blandt andet tv og en række seriøse printmedier til at markedsføre avisen. Vi var også repræsenteret på BogForum, på Folkemødet på Bornholm og på talrige møder med kirkeligt indhold. Det er steder, hvor det lykkes os at møde mennesker, der gerne vil læse Kristeligt Dagblad.

Vi har samtidig satset på at nå nye og yngre læsere på internettet. Vi har blandt andet brugt Livetsstorespørgsmål.dk, der via etiske spørgsmål udfordrer nye læsere på deres holdninger til tro, etik og eksistens. Fra september har vi også valgt at bruge Facebook som en vej til at markedsføre os, hvor vi med succes når nye læsere blandt de 3,4 millioner danskere, der har en profil. 

Abonnenterne hjælper os også til at nå nye læsere af avisen. Læserne er vores vigtigste ambassadører, for når Kristeligt Dagblad bliver delt, og venner og bekendte får anbefalet avisen, er der langt større chance for, at vi kommer ud til nogen, der også mener, at Kristeligt Dagblad er en avis, der beriger deres dagligdag.