Antiabortfilm hitter i USA

Abort optræder sjældent i amerikanske spillefilm. Men nu nyder en ny antiabortfilm overraskende stor success

Rachel Hendrix og Jason Burkey spiller hovedrollerne i filmen. –
Rachel Hendrix og Jason Burkey spiller hovedrollerne i filmen. –.

Mens abort er et særdeles varmt emne i amerikansk politik, er berøringsangsten anderledes stor i underholdningsverdenen. Derfor vækker en kontroversiel og overraskende succesrig ny lavbudgetfilm med abort som centralt tema for tiden stor opsigt i USA.

LÆS OGSÅ: Året var 1972: Livmoderen var en kampzone

Filmen, October Baby (Oktoberbarn), udspringer af den kristne filmindustri og har et tydeligt antiabortbudskab. Den er skrevet og produceret af to unge kristne brødre fra højrefløjen, Jon og Andrew Erwin, der agter at skyde 10 procent af filmens overskud ind i deres egen nyoprettede velgørenhedsorganisation, Every Life Is Beautiful (Ethvert liv er smukt), hvis formål er at kanalisere penge til antiabortgrupper.

October Baby er løst baseret på virkelige oplevelser og fortæller historien om den kyske 19-årige universitetsstuderende Hannah, der plages af en række psykiske og fysiske lidelser. Hun opdager, at hun er adopteret, og at hun kom til verden, da hendes biologiske mor uden held forsøgte at abortere hende i graviditetens 24. uge. Hannah rejser ud for at finde sin biologiske mor, og da det lykkes, fortæres hun af vrede følelser. Trods sin baptisttro konsulterer hun en katolsk præst, der i sidste ende hjælper hende med at tilgive.

Filmen, der er lavet med et budget på blot 800.000 dollar (cirka 4,5 millioner kroner), havde premiere i USA i samme weekend som den stærkt promoverede storfilm Hunger Games, men ved hjælp af opbakning fra kirker, bønnekredse og kristne grupper lykkedes det den ikke desto mindre at sikre sig en ottendeplads på listen over landets mest sete biograffilm. I løbet af blot den første weekend var indtjeningen mere end tre gange produktionsbudgettet, og filmen klarede sig ikke alene godt i USAs stærkt konservative bibelbælte, men også i mere liberale områder såsom New York.

October Baby kommer i slipstrømmen på flere andre succesrige kristne film, og det viser, at det amerikanske publikum sætter pris på film med stærke konservative, kristne værdier, siger den 29-årige medproducent Jon Erwin til radiostationen National Public Radio, NPR.

Jeg tror, at de værdier, som vi som kristne holder højt, er umådelig tiltalende ting såsom opofrelse og dyd og ære og skæbne og så videre. Jeg tror, at de appellerer til alle, når de præsenteres rigtigt, forklarer han.

Dertil kommer, at det kristne samfund i USA ifølge Erwin igen er begyndt at anerkende værdien af kunst som en kommunikationsform.

Hvis man tænker over kunst og tro, så var der en tid, hvor Michelangelo arbejdede for kirken. Og der har været denne sammenkædning mellem kunst og tro, og jeg tror, at vi på en eller anden måde har mistet den igennem de seneste årtier, siger han.

October Baby har da også politiske undertoner. Den blev sidste år vist for et testpublikum i sydstaterne Alabama og Mississippi, netop som en særdeles restriktiv antiabortlov var til diskussion i Mississippi, og prøvevisningerne blev økonomisk støttet af den højrereligiøse politiske organisation American Family Association.

Samtidig står kontaktoplysninger til en række antiabortgrupper, hvoraf nogle beskrives som terapigrupper, opført på filmens rulletekster, og det får abortrettighedsgrupper til at råbe vagt i gevær.

En talsmand for gruppen Naral Pro-Choice America siger til avisen New York Times, at den er bekymret over, at nogle profitter fra denne film kan gå til organisationer, der forsætligt vildleder kvinder om deres reproduktive rettigheder.

Mens et voksende publikum tager filmen til sig, har den modtaget sviende anmeldelser i de større amerikanske nyhedsmedier.

I New York Times skriver anmelderen Jeanette Catsoulis, at October Baby repræsenterer grimheden i selve dens inderste, fordi den kommunikerer i frygtens og skammens sprog, mens den indflydelsesrige kritiker Roger Ebert i avisen Chicago Sun-Times betegner den som amatøragtig og uskøn.