Prøv avisen

Kamp mod Muhammed-tegningerne udbreder dem

Man kan ikke skræmme internettet, fandt Barbara Streisand ud af. Foto: Wikimedia.

Både Scientology og Barbara Streisand har prøvet at blokere online information, som de i stedet sikrede udødelighed

Amerikanerne kalder det Streisand-effekten: Jo mere man kæmper for at trække noget ud af offentligheden på internet, des mere kaster man lys på det.

Skuespilleren Barbara Streisand forsøgte i 2003 at få fjernet sin private bolig fra Googles billedsamling. Resultatet blev det modsatte: At hendes private bolig pludselig optrådte på alverdens blogs.

Samme oplevelse havde den thailandske stat, da man i 2007 lukkede adgangen til YouTube, fordi siden indeholdt en statsfornærmelse. Men hvad skete der? Videoen blev set af titusindvis af mennesker, som ellers ikke ville have set den.

Scientology fik Streisand-effekten at føle, da de i 2008 prøvede at få fjernet en video, hvor Tom Cruise optrådte uheldigt. I dag er videoen over det hele.

Mekanismen er grundlæggende for internet-økonomien: Hvad der linkes til, finder Google værd at vise frem til masserne - det, der linkes meget til, kommer op øverst i søgeresultaterne. Og masserne kvitterer for magten ved at linke stort til alt det forbudne.

Forbud giver opmærksomhed, og opmærksomhed giver eksponering. Forbud = udbredelse.

Motoren i Googles søgning er altså opmærksomheds-baseret. Alt hvad der påkalder sig øjne, får flere øjne.

Tænk nu hvis ingen havde lavet en sag ud af JPs tegninger af Muhammed. Så ville de ligge hengemt i et hjørne af internettet, måske bag en betalingsløsning. En søgning på ordet Mohammed cartoons ville ikke have givet adgang til tegningerne.

Med andre ord: Hvis de protesterende muslimer havde nøjedes med et træk på skuldrene, ville tegningerne have nået færre øjne.

Men det gjorde de ikke. Og for hver protest spredtes tegningerne som ringe i vandet. For hver sag, der anlægges, laver brugerne flere links til den berømte tegning, der i dag meget vel kan være den mest udbredte visualisering af Muhammed på internettet.

I dag har balladen omkring tegningerne gjort, at de ligger øverst blandt Googles søgeresultater, hvis man søger på både Muhammed tegninger og Mohammed cartoons. Selv en søgning på "Muhammed" alene viser tegningerne på første side.

Streisand-effekten betyder, at Muhammed-tegningerne aldrig kan begraves. Det er lige meget hvor mange sagsanlæg, trusler eller drab, der laves for at genskabe Muhammeds usynlighed - Streisand-effekten vil blot skubbe tegningerne længere frem i lyset.