Analytiker: Lang vej til overskud for SAS

Mens konkurrenterne er ved at komme ovenpå igen efter coronanedlukningerne, kæmper SAS fortsat for sorte tal.

SAS har onsdag fremlagt regnskab, og det viste for 12. kvartal i træk underskud.

Det seneste regnskabsår endte da også med et underskud på syv milliarder svenske kroner efter skat.

Og skal man tro Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef hos Sydbank, er der stadig lange udsigter til, at SAS igen bliver et rentabelt luftfartsselskab.

Vel at mærke i en branche, hvor de fleste andre selskaber begynder at vejre morgenluft efter nogle hårde år.

Han hæfter sig ved, at selskabet også næste år forventer et tab på mellem fire og fem milliarder kroner

- Det er altså et stort underskud i en situation, hvor nogle af konkurrenterne - allerede i det kvartal vi lige er fløjet ud af - faktisk har tjent mere end hvad de gjorde inden corona.

- Man regner med, at man kommer til at tjene penge i 2024 og 2025, men det er lang tid i luftfart, og der kan ske rigtigt meget i den periode, siger han.

SAS er i gang med at sænke sine omkostninger betragteligt for overhovedet at kunne overleve, og senest har man indgået en ny overenskomst med kabinepersonalet i Norge.

Den indeholder dog umiddelbart ingen besparende elementer, og derfor er det svært at vurdere, i hvor høj grad det bidrager til den samlede spareplan.

- Det ligner ikke en besparelse, men SAS er også nødt til at vælge sine kampe med omhu. Og hvis man har fundet besparelserne på andre områder, er det muligt, at man denne gang lader det norske kabinepersonalet klare frisag.

- Men jeg tænker ikke, at det danske og svenske kabinepersonale med det her resultat vil stille sig tilfreds med en lønnedgang, når deres overenskomster skal forhandles på plads.

SAS oplyser desuden i regnskabet, at man ikke har afdækket sine brændstofomkostninger.

Afdækning er meget benyttet i luftfartsbranchen og betyder, at man låser en del af sit brændstofforbrug fast til en bestemt pris, så man sikrer sig mod prisstigninger. Omvendt får man ikke glæde af et eventuelt prisfald.

- Det er formentlig også dyrt at afdække lige nu. Men jeg tror mest det handler om, at SAS er et selskab, der er under konkursbeskyttelse, og så er det svært at finde partnere, der vil indgå sådanne aftaler, siger Jacob Pedersen.

/ritzau/