Prøv avisen

Sådan reagerer din krop på angst

Når vi føler angst, oplever kroppen det, som om der er fare på færde. Den begynder derfor at udskille hormonet adrenalin, som bringer kroppen i en kamp- eller flugtberedt tilstand – også selvom der ikke er nogen egentlig fare. Foto: Iris

Mange af os oplever indimellem, at munden bliver tør, hænderne svedige, og hjertet begynder at hamre. Det er alt sammen symptomer på angst, og de er helt naturlige. Læs om de mest almindelige symptomer her

Angst er en helt naturlig reaktion på fare.

Den sikrer, at vi reagerer ved for eksempel at flygte, når vi er truet på livet. Men nogle mennesker – flere kvinder end mænd – reagerer hurtigere eller voldsommere på begivenheder eller situationer, der almindeligvis ikke udløser angst.

For at man kan tale om angst skal følelsen af uro eller panik ifølge Psykiatrifonden være ledsaget af flere angst-symptomer, heraf mindst et kropsligt symptom såsom hjertebanken, sveden eller rysten.

De fysiske symptomer aktiveres over den del af nervesystemet, som kaldes det autonome nervesystem, og som er uden for viljens kontrol.
 
Psykiske symptomer på angst spænder fra let ængstelse og uro til panik og dødsangst.

De fysiske symptomer kan være følgende:

Kampklar krop 

Når vi føler angst, oplever kroppen det, som om der er fare på færde. Den begynder derfor at udskille hormonet adrenalin, som bringer kroppen i en kamp- eller flugtberedt tilstand – også selvom der ikke er nogen egentlig fare. 

Bankende hjerte

Adrenalinen påvirker hjertet, så det begynder at banke voldsommere og hurtigere – og dermed stiger puls og blodtryk. Nogle mener, at angst over længere tid kan belaste hjertet og øge risikoen for hjertelidelser.

Spændte muskler

Blodet strømmer til musklerne, så de vokser og føles spændte.

Stresshormon

Udsættes man for hyppige eller langvarige angstanfald, udløser kroppen desuden stresshormonet cortisol. Både adrenalin og cortisol er nødvendige stoffer for vores overlevelse. Uden cortisol ville vi for eksempel ikke kunne klare at blive såret i kamp eller overleve en simpel operation. Men i større mængder er cortisol sundhedsskadeligt og nedsætter blandt andet immunforsvaret.

Svedige hænder

Adrenalinen sørger også for, at vi begynder at svede, så vi kan holde kroppen kølig i kampens hede.

Tør i munden

For at have energi til at komme væk fra faren, sparer kroppen på ressourcerne og holder op med at danne spyt. Angst er kamptid og ikke spisetid.

Voldsom vejrtrækning

Vejrtrækningen bliver hurtigere, fordi hjertet har travlt med at sende mere ilt rundt i kroppen. Når vi hyperventilerer, udånder vi større mængder af CO2 end normalt, og det påvirker blodets surhedsgrad, så man får en prikkende fornemmelse i fingre, øreflipper, kind eller læber. Man kan også opleve, at tunge og mund bliver følelsesløse, så man har besvær med at tale. Man bliver ør i hovedet, og hvis anfaldet fortsætter, vil man som regel blive svimmel og føle, at man er ved at besvime.

Dårlig mave

For at spare på energien sættes fordøjelsen mere eller mindre i bero, og det kan føre til kvalme, “sommerfugle” og ondt i maven. Man kan også få akut trang til at gå på toilettet – måske fordi kroppen vil forsøge at skille sig af med alt overflødigt, der kan tynge den. 

Kilder: Sundhed.dk, slipangsten.dk og Psykiatrifondens hjemmeside.