En overnaturlig megasucces

Vampyr- og varulvefilm er andet og mere end Bela Lugosi, der spreder skræk og rædsel på et gammelt slot. "New Moon" handler om pigen Bellas søgen efter kærlighed. - Foto: Nordisk Film.

Palle Schantz Lauridsen giver filmen "New Moon" fire ud af seks stjerner

En varulv går gennem medierne. Hollywoods varulv.

Den amerikanske forfatter Stephenie Meyer har skrevet fire bøger i serien "Twilight". De er blevet internationale bestsellere, især blandt yngre, kvindelige læsere. Den første af bøgerne kom som film sidste år, og nu er toeren ude. I etteren fulgte vi den 17-årige Bella i den lille by i de store skove. Her forelskede hun sig i den mystiske og æteriske Edward, en kultiveret og menneskevenlig vampyr. Vampyrer ældes ikke. Så Bella frygter i toeren, "New Moon", at hun ældes, mens Edward bliver ved med at være 17. Løsningen er enkel: Edward suger hendes blod, hun bliver vampyr, og så kan de leve sammen evigt. Edward siger nej, forsvinder og lægger dermed vejen til Bellas hjerte åben for hendes barndomsven, Jacob, hans rival og modsætning. Jacob er kropslig og praktisk. Og så er han ikke vampyr, men varulv. De to monstertyper kan bare ikke sammen!

Det lyder måske, som om det hele er lidt langt ude, men man behøver ikke den store bom-, dør- og ledvogtereksamen for at forstå, at filmen - og serien - handler om den unge kvindes søgen efter kærligheden og sin egen identitet. Der er megen ungdommelig tristesse over Bella, men hun er også fuld af handlekraft, når det gælder.

Edward formelig overøser hende med roser. Han vil for eksempel ikke have gaver af hende, for: "Du giver mig alt blot ved at trække vejret!". Jacob har et blændende smil og en muskelpragt, så guderne må sig forbarme. Det kræver ikke megen fantasi at forestille sig, hvordan det kommer til at lyde i biografer fulde af unge kvinder, når Edward gør sin entre i slow motion, eller når Jacob smider T-shirten.

"New Moon" er en yderst ærbar, nypuritansk film, hvor kærlighedens forløsning hele tiden udskydes, og tanken om det livslange, tilmed evige forhold holdes i hævd. Men den er bestemt ikke uden følelsesmæssig appel, også til andre end kernepublikummet. Palle Schantz Lauridsen

New Moon. USA 2009. Instruktion: Chris Weitz. 128 minutter. Premiere i 60 biografer.

kultur@kristeligt-dagblad.dk