10: Jim Lyngvild: Jeg håber, skæbnegudinderne har spundet mig et langt og spændende liv
Jim Lyngvild fortalte om, hvordan troen på de nordiske guder er det fyrtårn, der leder ham på vej i tilværelsen:
“Når jeg er bange, forladt eller føler mig på usikker kurs, er det bare at bede om retning, og så lyser fyrtårnet i mig, og jeg ved, hvilken kurs jeg skal sætte.”
9: Danske jøder og muslimer: Religionsfriheden er under pres
Der kommer flere og flere religiøse restriktioner i Europa, og det påvirker især muslimer og jøder. Det kommenterede debattør og forfatter Tarek Ziad Hussein:
”Anført af Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og Stram Kurs er der ting, som det var helt gak at sige for 20 år siden, som nu er blevet mainstream: Som at muslimer er kræftceller, nazister eller ude på at indføre et kalifat.”
8: Sikhernes folkekøkken nedbryder sociale skel
Folkekøkkener og street food vækker måske associationer til smarte nye tilbud på storbyernes madscener. Men i sikhismen er der en lang tradition for fælles måltider. Den kaldes langar og bliver aktivt brugt til at nedbryde sociale skel, fortalte kok Darshan Singh Dhaliwal, da Sikh Ungdom inviterede til folkekøkken på Højbro Plads.
7: Imad Malik: ”Det kan være lige meget om du faster, hvis du ikke udvikler dig som menneske”
I forbindelse med ramadanen berettede Imad Malik, der er talsmand for Muslimer for Fred, om de udfordringer, der kan følge med, når man faster i en hel måned. Det er forskelligt alt efter, hvor man er i livet, fortalte han:
”Da jeg var yngre, handlede det mest om at kunne lade være med at spise og drikke, hvorimod når man bliver ældre, så handler det om noget dybere”.
6: Asatroende: Man må gerne kalde mig en satanisk narcissist
Den tidligere valgmenighedspræst Johan Christian Nord sagde i år sit endelige farvel til den kristne kirke. Han havde gennem en længere periode oplevet en splittelse mellem sit erfaringsliv og den kristne dogmatik, og følte sig mere og mere draget mod Nordens religion.
“Jeg håber, at hedenskabet vender tilbage som Europas frelse,” sagde han, da religion.dk talte med ham i forbindelse med udgivelsen af hans seneste bog “Høstoffer”.
5: Forsker: Templets fald var anledning til jødedommens ensretning
Hellige krige har på mange måder påvirket verdenshistoriens gang. I jødedommen blev templets fald i år 70 så skelsættende en begivenhed, at den blev begyndelsen på jødedommen som en samlet religiøs retning, fortalte lektor Martin Friis i forbindelse med serien om hellig krig.
4: Hvorfor er Jehovas Vidner forbudt i Rusland?
I Rusland bliver Jehovas Vidner betragtet som “ekstremistisk”, og derfor forbyder landets religionslovgivning, at organisationen missionerer. Det fik tidligere i år store konsekvenser for danskeren Dennis Christensen, som blev idømt seks års fængsel for at organisere aktiviteter i Jehovas Vidner.
I den forbindelse fortalte lektor og ph.d. Annika Hvithamar, at forbuddet mod Jehovas Vidner i høj grad skyldes ensretning i hele det russiske samfund - og ikke kun på det religiøse område.
3: Rane Willerslev: Virkeligheden er større, end hvad naturvidenskaben kan afdække i dag
Nationalmuseets direktør Rane Willerslev har meget lidt til overs for dogmatisk religion.
“Religion er i sit udgangspunkt ikke dogmatisk. Den er fuld af humor, fordi humor arbejder med paradokser. Humor bygger på, at du banker to ting sammen, som ikke hører logisk sammen, og det er netop det, som gør det sjovt, og derfor er humor for mig at se tæt forbundet med det guddommelige,” fortalte han tidligere på året.
2: Ekaterina Krarup Andersen: ”Jeg kan ikke være en del af en sexistisk kirke”
Religion har på både godt og ondt spillet en gennemgående rolle i provo-feministen Ekaterina Krarup Andersens begivenhedsrige liv. Hendes begivenhedsrige liv har budt på både inderlig gudstro, et voldeligt ægteskab, feministisk aktivisme og et brud med den russisk-ortodokse kirke, som hun voksede op i.
1: Marie Krarup: Præsterne er så slappe, at jeg kan få lyst til at forlade folkekirken
I årets mest læste interview rettede politiker Marie Krarup kritik mod de folkekirkepræster, der mener, at det at være imod vielse af homoseksuelle par er det samme som at være imod homoseksuelle generelt.
“Dermed skaber de et fjendebillede af os, der er imod homoseksuelle vielser, som om vi ikke mener, at Gud elsker de homoseksuelle,” sagde hun.