Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Årets 10 mest læste interviews

Nogle af årets mest læste interviews er med provo-feminist Ekatarina Krarup Andersen, designer og kunstner Jim Lyngvild, asatroende Johan Christian Nord og politiker Marie Krarup. Foto: Silke Cohen, Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix, Søren Hulemand Maul, Leif Tuxen

Sexisme i den russisk-ortodokse kirke, konversion til asatro og slappe folkekirkepræster er nogle af de emner, der har fyldt mest på religion.dk i det forgangne år. Her får du et overblik over de 10 mest læste interviews på religion.dk i 2019

10: Jim Lyngvild: Jeg håber, skæbnegudinderne har spundet mig et langt og spændende liv

Jim Lyngvild fortalte om, hvordan troen på de nordiske guder er det fyrtårn, der leder ham på vej i tilværelsen:

“Når jeg er bange, forladt eller føler mig på usikker kurs, er det bare at bede om retning, og så lyser fyrtårnet i mig, og jeg ved, hvilken kurs jeg skal sætte.”

Læs hele interviewet her.

9: Danske jøder og muslimer: Religionsfriheden er under pres

Der kommer flere og flere religiøse restriktioner i Europa, og det påvirker især muslimer og jøder. Det kommenterede debattør og forfatter Tarek Ziad Hussein:

”Anført af Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og Stram Kurs er der ting, som det var helt gak at sige for 20 år siden, som nu er blevet mainstream: Som at muslimer er kræftceller, nazister eller ude på at indføre et kalifat.”

Læs hele interviewet her.

8: Sikhernes folkekøkken nedbryder sociale skel

Folkekøkkener og street food vækker måske associationer til smarte nye tilbud på storbyernes madscener. Men i sikhismen er der en lang tradition for fælles måltider. Den kaldes langar og bliver aktivt brugt til at nedbryde sociale skel, fortalte kok Darshan Singh Dhaliwal, da Sikh Ungdom inviterede til folkekøkken på Højbro Plads.

Læs hele interviewet her.

7: Imad Malik: ”Det kan være lige meget om du faster, hvis du ikke udvikler dig som menneske”

I forbindelse med ramadanen berettede Imad Malik, der er talsmand for Muslimer for Fred, om de udfordringer, der kan følge med, når man faster i en hel måned. Det er forskelligt alt efter, hvor man er i livet, fortalte han:

”Da jeg var yngre, handlede det mest om at kunne lade være med at spise og drikke, hvorimod når man bliver ældre, så handler det om noget dybere”.

Læs hele interviewet her.

6: Asatroende: Man må gerne kalde mig en satanisk narcissist

Den tidligere valgmenighedspræst Johan Christian Nord sagde i år sit endelige farvel til den kristne kirke. Han havde gennem en længere periode oplevet en splittelse mellem sit erfaringsliv og den kristne dogmatik, og følte sig mere og mere draget mod Nordens religion.

“Jeg håber, at hedenskabet vender tilbage som Europas frelse,” sagde han, da religion.dk talte med ham i forbindelse med udgivelsen af hans seneste bog “Høstoffer”.

Læs hele interviewet her.

5: Forsker: Templets fald var anledning til jødedommens ensretning

Hellige krige har på mange måder påvirket verdenshistoriens gang. I jødedommen blev templets fald i år 70 så skelsættende en begivenhed, at den blev begyndelsen på jødedommen som en samlet religiøs retning, fortalte lektor Martin Friis i forbindelse med serien om hellig krig.

Læs hele interviewet her.

4: Hvorfor er Jehovas Vidner forbudt i Rusland?

I Rusland bliver Jehovas Vidner betragtet som “ekstremistisk”, og derfor forbyder landets religionslovgivning, at organisationen missionerer. Det fik tidligere i år store konsekvenser for danskeren Dennis Christensen, som blev idømt seks års fængsel for at organisere aktiviteter i Jehovas Vidner.

I den forbindelse fortalte lektor og ph.d. Annika Hvithamar, at forbuddet mod Jehovas Vidner i høj grad skyldes ensretning i hele det russiske samfund - og ikke kun på det religiøse område.

Læs hele interviewet her.

3: Rane Willerslev: Virkeligheden er større, end hvad naturvidenskaben kan afdække i dag

Nationalmuseets direktør Rane Willerslev har meget lidt til overs for dogmatisk religion.

“Religion er i sit udgangspunkt ikke dogmatisk. Den er fuld af humor, fordi humor arbejder med paradokser. Humor bygger på, at du banker to ting sammen, som ikke hører logisk sammen, og det er netop det, som gør det sjovt, og derfor er humor for mig at se tæt forbundet med det guddommelige,” fortalte han tidligere på året.

Læs hele interviewet her.

2: Ekaterina Krarup Andersen: ”Jeg kan ikke være en del af en sexistisk kirke”

Religion har på både godt og ondt spillet en gennemgående rolle i provo-feministen Ekaterina Krarup Andersens begivenhedsrige liv. Hendes begivenhedsrige liv har budt på både inderlig gudstro, et voldeligt ægteskab, feministisk aktivisme og et brud med den russisk-ortodokse kirke, som hun voksede op i.

Læs hele interviewet her.

1: Marie Krarup: Præsterne er så slappe, at jeg kan få lyst til at forlade folkekirken

I årets mest læste interview rettede politiker Marie Krarup kritik mod de folkekirkepræster, der mener, at det at være imod vielse af homoseksuelle par er det samme som at være imod homoseksuelle generelt.

“Dermed skaber de et fjendebillede af os, der er imod homoseksuelle vielser, som om vi ikke mener, at Gud elsker de homoseksuelle,” sagde hun.

Læs hele interviewet her.

For Jim Lyngvild er asatroen en daglig følgesvend, men ingen har patent på sandheden, og enhver må være salig i sin tro, fortæller han. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Særligt jøder og muslimer oplever indskrænkelser i form af uønsket offentlig opmærksomhed, forbud og chikane. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Darshan Singh Dhaliwal var manden bag maden, da Sikh Ungdom inviterede til gadekøkken på Højbro Plads i København. Foto: Prabjot Kaur
”Hvis man ikke bruger tid på gudshengivelsen og det åndelige, så bliver formålet med selve det at afholde sig fra mad og drikke meningsløst,” sagde Imad Malik om ramadanen. Foto: Privatfoto
Den tidligere valgmenighedspræst Johan Christian Nord bekender sig ikke længere til kristendommen men til asatroen. Foto: Søren Hulemand Maul
Det andet tempel i Jerusalem blev ødelagt i år 70 af romerne. Det første tempel blev ødelagt i 587 f.Kr. af babylonerne, som erobrede Jerusalem og førte jøderne i det såkaldte babyloniske fangenskab. Maleriet er lavet af Nicolas Poussin.
Ph.d. i religionssociologi og russisk, Annika Hvithamar, har forsket i Jehovas Vidner og den russisk-ortodokse kirke. Foto: Leif Tuxen
Min religiøse opfattelse vil nok altid ligge i de primitive religioner som animisme, fortæller Nationalmuseets direktør Rane Willerslev. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix.
"Hvis ikke min egen kirke var så sexistisk, homofobisk og antisemitisk, ville jeg helt klart stadig være dér," fortæller Ekaterina Krarup Andersen om den russisk-ortodokse kirke. Foto: Silke Cohen
Det var en forfærdelig pinlig og ubegavet debat, der var i forbindelse med lovforslaget om vielse af homoseksuelle, mener Marie Krarup. Foto: Leif Tuxen