Rapperne rapper liv i sproget

LITTERATURFESTIVAL: De er udskældte og hyldede, lirer rim af og pusher slang. I denne uge viser Trekantområdets Litteraturfestival, hvordan rapmusikken fornyer det danske sprog

Rapperen Per Vers giver den gas på Trekantsområdets litteraturfestival.  -- Foto: Playground Music.
Rapperen Per Vers giver den gas på Trekantsområdets litteraturfestival. -- Foto: Playground Music.

De er intet mindre end gode digtere. Sproglige opfindere. Har bragt rimet tilbage i dansk poesi. Og de har appetit på mundtligheden. Det skorter ikke på lovprisende ord og vendinger om cremen af dansk rap.

Fra at være en udskældt gruppe i offentligheden, der digter nedladende om kællinger ... undskyld kvinder, og taler alt for højt om deres forbrug af stoffer, tages de nu også i forsvar af danske litterater. Rapperne fornyer det danske sprog og har bragt den mundtlige fortælletradition tilbage på scenen.

Det vil Trekantområdets Litteraturfestival gerne vise for et publikum, der normalt ikke har MC Clemens, Per Vers eller Jokeren bragende ud af højttalerne hjemme i stuen. Ud over at præsentere en række danske og udenlandske forfattere kan publikum derfor også se frem til en uge i rapmusikkens tegn, når Børkop, Fredericia, Kolding, Lunderskov, Middelfart, Vejle, Vamdrup og Vejen for andet år i træk går sammen om at sætte fokus på litteratur vest for Storebælt.

En af de rappere, som publikum kan møde under festivalen, er Per Vers. Godt nok hedder han Per, men det borgerlige efternavn er ikke Vers, men Uldal. Han er en af dem, som festivalens projektleder, Karsten Rimmer Larsen, mener, ilter det danske sprog.

– Forfatteren Jens August Schade sagde engang om digteren Nis Petersen, at hans rim var som dykænder. Man vidste aldrig, hvor og hvornår de dukkede op. Sådan er det også med de bedste danske rappere. Med en skamløs brug af sproglige tricks har de genoplivet den mundtlige fortælletradition og taget rimet tilbage i dansk poesi, siger han.

Forfatteren Lars Bukdahl er enig. Han har skrevet en hel bog om, hvorfor rapperne dér kan noget, som vi burde respektere frem for at nedgøre teksterne til kun at være et udtryk for dårligt og nedsættende sprog. Han afviser, at det til tider hårde sprog i teksterne skader eller er et udtryk for rappernes egen måde at tale på, når rampelyset er slukket.

– En stor del af energien i den slags poesi er også de fy-ord og den slang, vi ikke vil høre. Det er en barnlig energi, men en stor lyrisk energi, der bærer teksterne frem. Rapteksterne er et frirum. Der er tid og sted for forskellige måder at tale på, og det må man huske at fortælle rapmusikkens unge publikum, så de bliver mindet om, at det er i orden at kalde en ekskæreste for en luder i et digt, men at det er en dårlig idé at gøre det i det virkelige liv, siger han.

Er man stadig ikke overbevist om rappens funktion som livgiver til det danske sprog, er der også meget andet litteratur på programmet under festivalen. Det fulde program kan ses på www. litteraturfestival.dk. Og så må det vist være på tide, at vi slutter af med lidt rap. Her er det en yderst forkortet udgave af Per Vers' "Fyldosof" fra albummet Vers 1.0

"Optimisten si'r: at glasset er halv fyldt. Pessimisten si'r: det er ikke nok til hans albyl. (...) Lotto-reklamen si'r: måske er glasset nr. én million. Buddhist-munken si'r: at glasset er en illusion. (...) Skatteborgeren si'r: det halve mangler, I flår os. Den hjemløse spørger om der 'noget tilovers. (...) Holisten si'r: vand og luft hører sammen med jord og ild. Per V si'r: "Skål" og be'r tjeneren om en refill."

duus@kristeligt-dagblad.dk