Ny forskning: Ældre elsker digitale spil

Omkring hver femte ældre over 65 år spiller til daglig digitale spil, som ud over at være afslappende også har et socialt aspekt. –
Omkring hver femte ældre over 65 år spiller til daglig digitale spil, som ud over at være afslappende også har et socialt aspekt. – Foto: Iris/Ritzau Scanpix

I dag kan Kristeligt Dagblads læsere kaste sig over krydsord og sudoku ikke kun i printavisen, men også digitalt. Det er nemlig ikke kun unge, der spiller spil på nettet. Deres bedsteforældre gør også.

Det viser ny forskning fra Syddansk Universitet, SDU.

Ifølge universitetets magasin Ny Viden spiller omkring hver femte over 65 år digitale spil hver dag.

Lektor i medievidenskab Sara Mosberg Iversen fra SDU har forsket i digitale spils æstetik og voksnes brug af spil. Hun fandt i den anledning ud af, at der var forsket meget lidt i ældres spillevaner. Hun har blandt andet opdaget, at de ældre ikke stiller store krav til spillene:

Artiklen fortsætter under annoncen

”Den nuværende ældre generation er ikke vokset op med digitale spil. Derfor har den heller ikke specielle krav til indhold og kvalitet,” siger hun til Ny Viden.

De ældre begynder som oftest at spille, når de får en smartphone, og deres børn eller børnebørn viser dem, hvad den kan bruges til. De foretrækker spil som Wordfeud, Hayday og sudoku.

Når de ældre vælger digitale spil, har det flere funktioner, påpeger Sara Mosberg. Det er et meditativt og afslappende frirum, hvor man kan lukke bekymringer og tanker væk et øjeblik. Og så er der et socialt formål, fordi de ældre kan kommunikere med andre gennem spillene.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik har omkring halvdelen af ældre mellem 65 og 74 år været på sociale medier som Facebook. Omkring 87 procent af ældre over 65 har været på internettet.