Amerikanske kirker har fundet en ny niche. Nu vil de tilbyde opladning af både sjæl og bil

Der kan snildt stå ladestandere på mange amerikanske kirkers store parkeringspladser. De skal bare ikke bruges om søndagen

Også i USA er der mangel på ladestandere til elbiler. Så hvorfor ikke udnytte, at mange kirkers p-pladser står tomme det meste af ugen?
Også i USA er der mangel på ladestandere til elbiler. Så hvorfor ikke udnytte, at mange kirkers p-pladser står tomme det meste af ugen? . Foto: Charles Krupa/AP/Ritzau Scanpix.

Alt er som bekendt større i Amerika. Og i et land besat af biler har store kirker selvfølgelig store parkeringspladser. Nu melder en række kirker med store parkeringspladser og grøn samvittighed sig med et nyt bidrag til klimakampen.

Ligesom i Danmark går det i USA trægt med at få infrastrukturen på plads for at få flere til at køre elbil. Derfor tilbyder United Methodist Church i forbundshovedstaden Washington og nabostaten Baltimore (BWCUMC) nu at stille deres parkeringspladser til rådighed for ladestandere. 

BWCUMC har 600 kirker i området, og de samarbejder nu med virksomheden Charge Enterprises for at gøre det nemmere at tanke strøm.    

Andrew Fox, der er administrerende direktør i Charge, siger i en pressemeddelelse, at kirkerne er det helt perfekte sted at opstille ladestandere.

"Kirkerne er historisk set lokalsamfundets hjørnesten. De ligger typisk meget centralt, og de er nemme at komme til. Det bliver ganske vist lidt af en udfordring at lade op om søndagen. Men resten af ugen er der masser af muligheder. Og nok så vigtigt er der kirker i alle nabolag, så initiativet her kan give mange dårligt servicerede områder deres første ladestander," siger Fox.

Kirkesamfundet er også ret begejstrede over det nye samarbejde. Ikke at de regner med at tjene særligt på det. Ifølge mediet Religion News Service tager en kirke i Chicago 15 cent per kilowatt-time og tjener dermed, hvad der svarer til omkring 280 kroner om måneden på ladestanderne.

For kassemesteren i BWC, Paul Eichelberger, er det – ud over det grønne bidrag – noget helt andet, der trækker. 

"De enkelte kirker begynder at overveje, hvilke kirkelige tjenester de i øvrigt kan tilbyde folk, der sidder på deres parkeringsplads i et kvarter, mens deres bil lader op," siger Eichelberger til Religion News Service.

I Danmark sker der også noget på dette område. Senest den 1. januar 2025 skal kirker og sognegårde, der har over 20 parkeringspladser, have installeret en offentlig ladestander, skriver Kirke.dk. Det er bestemt ved dansk lov på baggrund af et EU-direktiv. Formålet er at fremskynde den grønne omstilling. Men lovkravet er besværligt og dyrt, og ladestanderne vil kun sjældent blive anvendt, lyder en reaktion.