Anette Harboe Flensburgs smukke rum

Kristeligt Dagblad tilbyder i samarbejde med Anette Harboe Flensburg det nye kunsttryk ”Vinter, det lange hegn” til læserne

Billedtekst: "Vinter, det lange hegn", 2020, olie på lærred, 190 x 325 cm.
Billedtekst: "Vinter, det lange hegn", 2020, olie på lærred, 190 x 325 cm. . Foto: Fotograf: Anders Sune Berg.

Kristeligt Dagblads nye særtryk, ”Vinter, det lange hegn”, er malet af Anette Harboe Flensburg. Maleriet indgår i en lang serie af interiørmalerier eller ”modtagelsesrum”, som Anette Harboe Flensburg selv kalder dem. 

Når man ser på maleriet, inviteres man ind i et rum, der emmer af en fortættet atmosfære. Som beskuer står man i det fysiske rum uden for billedet og ser ind i det malede rum gennem dets fjerde, åbne væg ligesom i teatret.

Motivet er båret af en sublim skønhed formidlet af lyset og skyggerne og de blåtonede glasplader, som læner sig op ad vinduer og vægge og får den sneklædte have udenfor til at fremstå i varierende blå farver.

Rummet tilbyder en pause, ja nærmest en form for andagt, i en ellers ofte flimrende og uoverskuelig hverdag. For mens livet både kan være smukt og grimt, og vi mennesker er i konstant opbrud, så giver ”Vinter, det lange hegn” betragteren muligheden for at standse op for en stund, nyde skønheden og roen og åbne for et indre tankerum.  

”Vinter, det lange hegn” er fremstillet til Kristeligt Dagblads læsere i et begrænset oplag på bare 500 eksemplarer. Alle kunsttryk er signeret af Anette Harboe Flensburg. Størrelsen på kunsttrykket er 100 x 70 centimeter (bredde x højde).  

Kunsttrykket kan købes i Kristeligt Dagblad Butik på k.dk/butik/kunst

En harmonisk helhed

Alle elementerne i rummet er valgt med omtanke og understøtter hinanden, så der opstår en harmonisk helhed. Motivet kan minde lidt om den klassiske musiks fuga med variationer over det samme tema, som vendes og drejes og forskydes en anelse, efterhånden som kompositionen skrider frem.

Hos Flensburg er der tre ”melodistemmer”, der falder ind i forskudte tempi: først interiøret, dernæst rummet udenfor; her i form af den sneklædte have og det lange hegn, som anes gennem de transparente blå glasplader og vinduerne. Til slut kommer beskuerens fysiske rum. De tre niveauer kalder skiftevis på vores opmærksomhed.

Anette Harboe Flensburgs smukke interiørmalerier begynder med, at hun bygger en papmodel, der kan minde lidt om et dukkehus. Dernæst flytter hun rundt på rekvisitterne, herunder de farvede plexiglasplader, og placerer modellen enten ude i naturen eller inde i huset, så omgivelserne bliver inviteret med ind i rummet, og lyset bliver, nøjagtig som hun ønsker det.

I næste fase tager hun en mængde fotografier af modellens indre fra forskellige vinkler og udvælger et, som hun benytter som skitseforlæg til sit maleri. Hendes rum er stemningsskabende, og især lyset, skyggerne og farverne tilfører dem en metafysisk dimension. På den måde kan man sige, at hun er en moderne arvtager af Vilhelm Hammershøis (1864-1916) berømte interiørmaleri. 

Kunsttrykket kan købes i Kristeligt Dagblad Butik på <strong>k.dk/butik/kunst</strong>