Avisen tilbyder sammen med Jesper Christiansen et nyt kunsttryk med sommermotiv til læserne

Kristeligt Dagblad tilbyder i samarbejde med Jesper Christiansen et nyt kunsttryk med sommermotiv til læserne

Avisen tilbyder sammen med Jesper Christiansen et nyt kunsttryk med sommermotiv til læserne
Foto: Jesper Christiansen.

Kristeligt Dagblads nye kunsttryk er fremstillet efter Jesper Christiansens maleri ”Summer Surprised Us” fra 2020. Maleriet måler 160 gange 215 centimeter og indgår i vandreudstillingen ”De fire årstider”, som efter en turné i Danmark slutter i Det Danske Hus i Paris i 2022.

I sin nye serie har Jesper Christiansen hentet inspiration i den franske maler Nicolas Poussins årstidsserie fra 1660-1664, som han har studeret indgående under talrige besøg på Louvre. Poussins sommerbillede har undertitlen ”Ruth og Boaz”, der henviser til Det gamle Testamente, hvor den fattige unge enke Ruth møder den rige mand Boaz på hans marker, hvor Ruth sanker aks. Senere bliver de gift. Poussin integrerer altid scener fra Bibelen i sine landskabsmalerier.

Jesper Christiansens maleri er komponeret ud fra samme vandrette linjer som i forlægget, hvor fladen er inddelt i nogle bånd af jord, kornmark og himmel. Også Poussins træ i forgrunden i venstre side går igen hos Jesper Christiansen.

I Poussins efterårsbillede bemærker man to vinbønder, som bærer på en vinklase med overdimensionerede druer. Det er et af Poussins mestergreb at ændre objekters skala for at lægge vægt på fortællingen. I ”Biblen på hverdagsdansk”, Fjerde Mosebog, kapitel 13, vers 23 står der: ”Der tog de en drueklase så stor, at der måtte to mand til at bære den på en stang imellem sig …”

Det er Moses’ spejdere, som er blevet sendt ud for at udforske Det Forjættede Land. Denne overdimensionering går igen i Poussins sommerbillede med kornmarken, som Jesper Christiansen viderefører i nogle tilsvarende forstørrede kornaks. Imidlertid bemærker vi nogle markante forskelle mellem Poussin og Christiansen: Sidstnævntes billede er mennesketomt, hvilket gælder for alle hans malerier. Og så er der en moderne tilføjelse: En diminutiv traktor og en trappestige af træ er placeret i billedets forgrund.

Det højtbeliggende slot i baggrunden i Poussins maleri er hos Christiansen skiftet ud med en af Odsherreds høje bakker, hvorpå Odsherred Kunstmuseum knejser, og over kornmarken svæver coveret til Carl Nielsens femte symfoni, opus 50, indspillet af New York-filharmonikerne under ledelse af Leonard Bernstein. I baggrunden ses en kæmpehøj, som er et af Odsherreds kendetegn.

Jesper Christiansen er en stor musikelsker, og han betragter musik som den højeste kunstart, da den er fuldkommen abstrakt og samtidig berører vores følelser mere end nogen anden form for kunst. Derfor er der ofte noder, partiturer eller referencer i hans malerier.

Jesper Christiansen mennesketomme motiver er mentale frirum, som betragterne kan ”flytte ind i” med vores tanker og forestillinger. Det er ekstremt langsomme billeder, som man kan give sig hen til, og som man nok aldrig bliver færdige med. Det tager næsten lige så lang tid at synke ned i de myldrende, malede detaljer som at læse en bog. Øjet bliver aldrig træt af at ”græsse” af dette mesterlige maleri af Jesper Christiansen.

Jesper Christiansen er en af dansk kunsts mest fremtrædende malere. Han har modtaget en lang række priser, senest i 2016 hvor han fik tildelt den højeste anerkendelse for billedkunstere, Thorvaldsens Medalje, foruden Ridderkorset af Dannebrogsordenen, som han blev tildelt i forbindelse med sin udsmykning af Frederik VIII’s Palæ i 2010. Han var professor i malerkunst ved Det Kgl. Danske Kunstakademi i årene 2002-2008. I 2019 udførte han en altertavle med titlen ”Skyggeflor – Gethsemane Have” til den danske kirke i Paris.

Her kan du købe kunsttrykket af Jesper Christiansen.