Prøv avisen

Bankmand ringede tilbage efter indlæg i Kristeligt Dagblad

Det kan være svært at skaffe klingende mønt, men det lykkedes for læser Lene Friedrichsen. – Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Nu kan læsers seksårige datter alligevel få en 20’er i lommepenge

Børn får ingen fornemmelse for penge, hvis de ikke kan få lov at tage og føle på mønter og sedler.

Det er i hvert fald Lene Friedrichsens bekymring. I sidste uge fortalte hun i et debatindlæg i Kristeligt Dagblad, at hun i sin lokale afdeling i Jyske Bank havde bedt om at få 200 kroner udbetalt i 20’ere, så hun havde mulighed for at give sit yngste barn lommepenge, mens de var på camping. Svaret på forespørgslen fra bankekspedienten lød, at ”vi har ikke nogen penge liggende i banken”, og at det nærmeste sted at hæve småpenge var i den lokale Føtex.

Medarbejderen i banken forklarede videre, at andre kunder giver lommepenge til deres børn via telefonen og applikationen MobilePay. Men Lene Friedrichsen har ikke planer om at udstyre sin seksårige datter med en smartphone foreløbig. Derfor undrede hun sig i debatindlægget over, om ”de yngste så snydes for lommepenge, indtil de er gamle nok til at få mobiltelefon?”.

Efter episoden ringede hun til sin bankrådgiver, der i indlægget går under navnet ”Bankmand Peter”. Han forklarede, at det var flere år siden, banken havde skrevet, at der ikke længere er penge i kassen hos banken.

Men det blev ikke det sidste, Lene Friedrichsen hørte fra Bankmand Peter i den forbindelse.

”Dine 20’ere er kommet og er klar til brug. Og jeg har læst dit indlæg i Kristeligt Dagblad,” ringede Bankmand Peter efterfølgende og sagde. Han havde kunnet konstatere, at han selv optrådte i debatindlægget, og havde derfor taget affære og sørget for, at der alligevel lå 20’ere klar til afhentning til Lene Friedrichsen.

Og det blev ikke den eneste udstrakte hånd. Efter Lene Friedrichsen oprindeligt havde fået at vide af banken, at det nærmeste sted at hæve penge var hos Føtex, tog hun kontakt til Salling Group. Hendes korrespondance endte med, at Salling Group skrev i en mail, at de var glade for at kunne yde den service, banken ikke kunne, og at det skulle være dem en glæde en anden gang.

”Så næste gang jeg skal bruge lommepenge og går i Føtex for at hæve, har jeg jo den mail, som jeg kan finde frem, hvis jeg skulle få at vide, at ’det her ikke er nogen bank’,” siger Lene Friedrichsen og griner.