Belgisk by siger nej til nye chokoladeforretninger

Før corona var mange europæiske byer ved at blive løbet over ende af turister. Pandemien har ført til nye tanker – og forbud – på turistområdet

Belgien er berømt for sine lækre chokolader, som kan købes mange steder rundt omkring i landet. Men den slags turistbutikker skal der ikke være flere af, mener bystyret i Brugge, der er blevet klogere efter nedlukninger. – Foto: Robertharding/Ritzau Scanpix.
Belgien er berømt for sine lækre chokolader, som kan købes mange steder rundt omkring i landet. Men den slags turistbutikker skal der ikke være flere af, mener bystyret i Brugge, der er blevet klogere efter nedlukninger. – Foto: Robertharding/Ritzau Scanpix. Foto: Robertharding/Masterfile/Ritzau Scanpix.

”Turister. Tag hjem.”

Denne graffiti var udbredt på husmure i den spanske by Barcelona på et tidspunkt, hvor der også i blandt andet italienske Venedig, kroatiske Dubrovnik og hollandske Amsterdam var demonstrationer mod mængden af turister, som ifølge de utilfredse indbyggere fuldstændig ødelagde deres byer – blandt andet fordi strømmen af besøgende førte til kraftigt stigende ejendomspriser og et butiksudvalg udelukkende indrettet efter turister.

Det var før coronapandemien. Siden har turisterne så i stort tal holdt sig hjemme. Og mens det helt sikkert har glædet mange lokale, der følte sig fremmedgjorte i deres egen by, har det også betydet så voldsomt faldende indtægter, at man skulle forvente, at de lokale myndigheder i de større rejsebyer nu gør, hvad de kan for at få turister tilbage til deres byer.

Men nej, sådan spiller klaveret ikke. I hvert fald ikke i den belgiske by Brugge, der med sin velbevarede middelalderarkitektur og pittoreske kanaler er et af landets helt store turist-trækplastre.

For selvom byens handelsdrivende i den grad mangler pengene fra blandt andet kinesere, som plejer at have Brugge som et af deres stop på en Europa-rundtur, har bystyret i stedet benyttet turistpausen til at tænke over, hvad de vil med deres by i fremtiden.

Og planen er nu klar. Bystyret vil ifølge avisen De Morgen ganske enkelt forbyde nye butikker, der handler med chokolade, øl, vafler og souvenirs.

”Der kom bare flere og flere butikker, der primært var rettet mod turister. Det indskrænkede vareudvalget og gjorde intet godt for shoppingoplevelsen. Det kan vi ikke tillade,” siger Franky Dermon, rådmand for byplanlægning, til avisen.

Kodeordet fremover bliver ifølge Franky Dermon ”diversitet” – altså at der skal være andet end turistbutikker i centrum af byen, der i 2019 fik besøg af ikke mindre end 8,3 millioner endags- eller flerdagesturister. Det mål skal opnås ved at opdele byen i fem zoner, hvor bestemte butikker kun er tilladte i bestemte områder.

Hvordan det nærmere kommer til at fungere, er endnu uvist, men Brugge, der har små 120.000 indbyggere, har faktisk mange års erfaring med at lovgive i forhold til strømmen af turister. For eksempel forbød bystyret allerede i 1996 nye hoteller i centrum, hvilket seks år senere blev fulgt op med et forbud mod ferieboliger.

Brugge er langtfra den eneste by, der har benyttet turisternes fravær til at tænke nye tanker.

I Amsterdam har bystyret fremlagt en plan om fremover at satse på ”kvalitetsturisme” og tiltrække ældre, kulturelt interesserede turister i stedet for som nu, hvor byen har ry som Europas fest-hovedstad.

Og i Barcelona har det i et forsøg på at nedbringe antallet af overnattende turister siden august sidste år været forbudt at korttids-udleje private værelser.