Et møde med Israel er et møde med et land, hvor den bibelske fortid definerer nutiden, og hvor mennesker med vidt forskellige historier og religiøse ståsteder lever side om side og dog adskilt af både synlige og usynlige mure.
Uanset politiske udmeldinger om Jerusalem er byen en vigtig del af både jøders, kristnes og muslimers selvforståelse. På skift har de tre religioner haft magten i byen, hvilket fortsat ses og mærkes i byens rytme og udtryk. De tre religioner har hver sin forklaring på byens betydning for dem, og alligevel er der en sammenhæng og gensidig afhængighed.
På turen skal vi krydse landet fra nord til syd og fra vest til øst. Vi kommer så langt mod nord som grænsen til Libanon og Syrien og så langt mod syd som Hebron og ørkenborgen Masada bygget af geniet og fantasten Herodes den Store. Vi kører langs med Middelhavet i vest, hvor havnebyen Cæsarea var porten til Rom og stedet, hvorfra apostlen Paulus kom ud på sin sidste rejse. Vi kører langs med Det Døde Hav i øst og besøger Qasr el Yahud, døber-stedet ved Jordanfloden, men også stedet, hvor man mindes israelitternes indvandring under Josvas ledelse. Vi skal til Vestbredden og besøge Hebron og Betlehem og bo i Jeriko.
I Galilæa skal vi nyde det flotte landskab og både sejle på og bade i Genesaret Sø. Her og i Jerusalem skal vi i lyset af geografien og arkæologien se på Jesu og Det Nye Testamentes budskab og blive klogere på, hvorfor Jesu budskab gav ham både venner og fjender. I Betlehem og i Hebron skal vi opleve de forskellige fortællinger om landet, som vanskeliggør en fredelig sameksistens.
Men det, som på en særlig måde sætter turen i perspektiv, er de mennesker, vi skal møde, hvis hverdag er formet af landets historie og den aktuelle situation i både Israel og Palæstina. Gennem deres beretninger, får vi endnu et filter til at se og måske forstå lidt mere af området, sådan som vi kender det i dag.
Bodil F. Skjøtt er cand.teol, tidligere generalsekretær i Israelsmissionen og rejseleder.