Børn lærer bedst, når de sover om dagen

En time eller to på øjet midt på dagen hjælper de små hjerner med at huske de erfaringer, de har gjort sig om formiddagen

Modelfoto: Et barn sover med hovedet på puden.
Modelfoto: Et barn sover med hovedet på puden. Foto: .

Småbørn tager sig som regel en eller flere lure i løbet af en dag. Men i tre-femårsalderen er mange holdt op med at sove om dagen til glæde for forældre og børnehavepersonale. Men det kan have negative effekter på indlæringen, hvis vi skal tro ny amerikansk forskning.

Den første undersøgelse af sin slags antyder nemlig, at børn, som sover i løbet af dagen, lærer bedre. Det skriver forskere fra University of Massachusetts i en pressemeddelelse.

En time eller to på øjet midt på dagen hjælper de små hjerner med at huske de erfaringer, de har gjort sig om formiddagen, mener forskerne.

Det er psykolog Rebecca Spencer og hendes kolleger, som har undersøgt, hvordan søvnen påvirker hjernen. Forskerne har undersøgt 40 børn i førskolealderen.

LÆS OGSÅ: De fleste af os er hverken A- eller B-mennesker

I forsøgsperioden skulle de om formiddagen lege en leg, som gik ud på, at de skulle memorere en række billeder. Derefter skulle én gruppe børn sove. I gennemsnit sov børnene i 77 minutter. En anden gruppe børn blev holdt vågen.

Derefter testede forskerne, hvor meget de forskellige børn kunne huske fra huskelegen, både den samme eftermiddag og efter en nats søvn. Desuden undersøgte forskerne i et søvnlaboratorium hjerneaktiviteten hos 14 af børnene, mens de sov formiddagslur.

Resultatet viste, at luren gjorde en forskel. De børn, som havde sovet i løbet af dagen, kunne huske væsentligt flere billeder om eftermiddagen og dagen efter sammenlignet med dem, som ikke fik en lur.

Dermed ser det altså ud til, at formiddagssøvnen hjælper hjernen med at huske det, den har lært fra spillet.

Hjernemålingerne viste også, at visse mønstre i hjerneaktiviteten under søvnen hang sammen med bedre resultater i testen.

Der ser ud til at være en ekstra fordel ved at sove kort tid efter en indlæringssituation, og hvis målet er, at børn skal lære mest muligt i løbet af dagen, er der ingen grund til at skære formiddagsluren væk til fordel for andre aktiviteter, konkluderer forskerne.