Prøv avisen
Historiske drikkevarer

Cowey blev aldrig et sommerhit

Kristeligt Dagblad den 10. september 1993. Arkivfoto

En frisk mælkedrik med appelsin skulle i 1993 blive mejeriernes Cola, men Cowey slog ikke igennem

Det kunne ellers godt lade til, at vejen til danskernes hjerter var banet. Man skulle overbevises om, at mælkeappelsinjuice, som var lavet af mælkevalle og appelsinjuice, var det nye sort, og MD Foods (det senere Arla), havde skruet forventningerne i vejret og markedsført læskedrikken Cowey på intet mindre end det danske fodboldlandsholds trøjer i 1992.

Men placeringen af en reklame for produktet på de nyvundne europamestres brystkasse var ikke nok. Selvom man året efter lanceringen i 1992 kunne læse i Kristeligt Dagblad, at drikken blev uddelt flittigt til de danske landboforeningers 100-årsjubilæum på Axeltorv i København den 2. juni 1993, var Cowey senere omtalt i avisen under overskriften ”Landsholdsdrik – nej tak”.

”Spillerne på det danske fodboldslandshold går rundt med trøjer, hvor der står ’Cowey – frisk energi’. Men trods landsholdets ihærdige markedsføring er mælkedrikken med appelsinsmag blevet en fuser. Salget af Cowey har ligget 20 procent under, hvad man havde håbet,” stod der i avisen.

MD Foods udtalte ifølge artiklen, at det var meget svært at få forældre til at købe Cowey frem for sodavand og henviste til en undersøgelse fra Forbrugerstyrelsen, der viste, at Cowey indeholdt så meget fedt, at man kunne drikke to sodavand for at nå samme energimængde.

I 1996 blev Cowey taget af markedet, og trods den massive markedsføring, som blandt andet bestod af en sexet ko i reklamer, endte produktet aldrig med at blive ”mejeriernes Coca Cola”, som tidligere produktmanager for MD Foods Benny Eriksen udtrykte det over for TV 2 i 2013:

”Ambitionen bag Cowey var sådan set at lave en slags Coca-Cola for mejerierne. En læskedrik, som unge også ville synes var smart at drikke. Og så er det også de fleste fødevareproducenters drøm at have et ’studenterbrød’, hvor man kan udnytte restprodukter fra ens anden produktion,” lød det.

Han forklarede yderligere i den forbindelse, at den læskende sommerdrik havde svære kår, efter at TV-Avisen bragte en rundspørge, hvor nogle medvirkende svarede, at de ikke brød sig om Cowey.

”Men sagen var, at de Cowey’er, TV Avisen gav de forbipasserende i deres lille voxpop, var lunkne. Cowey skulle drikkes helt kold. Så smagte den faktisk udmærket,” sagde Benny Eriksen til TV 2.

Danskerne foretrak nok den rigtige Cola i sommervarmen, og det blev historien om den mælkejuice.