Da Vincis laboratorium på Koldinghus

Koldinghus udstiller renæssancegeniet Leonardo Da Vincis (1452-1519) opfindelser og maskiner i særudstilling

Da Vincis laboratorium på Koldinghus

Leonardo da Vinci var 500 år forud for sin tid. Han opfandt helikopteren, svæve-flyveren, ubåden, bilen og kampvognen. Desuden beskrev han, hvordan en lang række naturvidenskabelige fænomener kunne udnyttes i videnskabens og samfundets tjeneste. I vinterferien i næste uge kan Koldinghus gæster få lov til at afprøve Leonardo da Vincis teorier og teste deres egen intelligens i Leonardo da Vincis Laboratorium. Laboratoriet åbner i tilknytning til museets særudstilling Da Vincis Opfindelser om et af renæssancens største genier. Leonardo da Vinci, der levede fra 1452 til 1519, var både kunstner, ingeniør, skulptør og arkitekt og skrev om alt fra geometri, ingeniørkunst, anatomi og byplanlægning til fysik. Derudover skrev han om flere af sine opfindelser spejlvendt måske for at forhindre andre i at plagiere ham. I laboratoriet kan gæsterne også prøve at skrive spejlvendt, bygge en selvbærende bro, lave deres egen faldskærm, bygge en krigsmaskine, perspek-tivtegne Den sidste nadver og teste deres egen intelligens. Ud over Laboratoriet er der tegne-, konserverings- og udklædningsværksted. Leonardo da Vinci var ikke kun opfinder, han var også kunstner og manden bag berømte værker som Mona Lisa og Den sidste nadver. På billedet til venstre ses Da Vincis luftskrue. Allerede i middelalderen legede børn med en slags snurretoppe, hvor bladene på en midterstang med gevind hvirvler rundt og bevæger sig opad. Da Vinci har sik-kert taget udgangspunkt i denne idé, da han arbejdede på sit koncept for en opadgående skrue. Fire mænd har drejet akslen ved at skubbe på stængerne foran sig. Når de lærredsklædte blade drejede rundt, blev der skabt et opadgående pres. Øverst til højre ses Leonardo Da Vincis cykel og nederst til højre den baskende vinge, der var et eksperiment, som skulle afprøve, om en bevægelig vinge kunne løfte en tung vægt. Hvis det fungerede , ville to vinger kunne bære en pilot og hans flyvemaskine og holde dem i luften. Vingen var altså begyndelsen på og forløberen for en flyvemaskine.

Alle fotos: Leif Tuxen.