Prøv avisen

72-årige Kirsten er Danmarks ukronede slogandronning

Kirsten Helstrup kan selv blive overrasket, når hun bladrer igennem sine seks ringbind med avisudklip og præmiebeviser. Hun har nemlig vundet så meget, at det er svært at holde styr på det. – Privatfoto.

72-årige Kirsten Helstrup ved, hvordan man skruer et godt slogan sammen. Hendes evne til at sammensætte små, sjove sætninger er blevet præmieret over 800 gange og har bragt hende på eventyr i store dele af verden

I 1985 opdagede Kirsten Helstrup tilfældigt, at Sadolin Farveland kørte en konkurrence. De ville gerne have et nyt slogan og udlovede derfor en præmie på 250 kroner til den, der indsendte det bedste bud.

”Det kunne du da godt prøve,” sagde Kirsten Helstrup til sig selv. I skolen havde hun altid fået topkarakterer, når der skulle skrives stil, og hun elskede bøger og ord. ”Sadolin – dækker alt,” skrev hun til sidst. Hun indsendte buddet i en kuvert. Og vandt.

Det skulle blive startskuddet til et helt liv med slogans og ordspil og en uofficiel titel som Danmarks slogandronning.

I hjemmet i Middelfart står der seks store ringbind, der bugner med avisudklip fra hendes mange triumfer, og der ligger også et diplom fra Guinness Rekordbog, som hun fik i 1988 for flest antal vundne slogankonkurrencer.

På 25 år har hendes konkurrencekarriere blandt andet indbragt 70 rejser, en bil, et års forbrug af tandpasta og to badeværelser.

”Men jeg solgte badeværelserne videre, da jeg allerede boede i noget nyt,” griner Kirsten Helstrup.

Siden den første præmie på 250 kroner har slogandronningen arbejdet hårdt for sin titel. Hver gang, hun kom i tanke om et ord med dobbeltbetydning, skrev hun det ned i en notesbog, hvor også diverse observationer og idéer blev noteret.

Hun indsendte op til 40 bud i hver konkurrence og kunne både arbejde i intense sessioner ved skrivebordet og få idéer, mens hun svømmede eller lå i saunaen. Det første stykke tid vandt hun ikke noget, men da hun først knækkede koden, kom der fart på.

”Jeg opdagede, at det ikke er nok at få det til at rime. Derfor starter jeg nu altid med at researche på firmaet, så jeg kan få en idé om, hvad sloganet skal formidle til kunden. Derefter leder jeg efter mulige ordspil, dobbeltbetydninger og rim i min notesbog og rim-ordbog, som kan få folk til at trække på smilebåndet. Det duer kun, hvis begge dele er til stede,” siger Kirsten Helstrup.

Faktisk havde Kirsten Helstrup altid drømt om at skrive og arbejde med bøger. Men drømmen om at blive bibliotekar blev aldrig indfriet, og i stedet har hun arbejdet på apotek og som billetsælger og rundviser på et kunstmuseum, samtidig med at hun har haft slogankonkurrencerne som sidegesjæft, hvor hun har fået afløb for sin kreative side.

”For mig handler det om at gå ind i en anden verden. Når jeg sidder og koncentrerer mig om det, er der ikke plads til andre tanker, og jeg bliver helt besat af, hvordan ordene kan vendes og drejes og rime. Som alle andre mennesker har jeg også haft hårde perioder i mit liv, og der har det været godt at have denne ordleg, hvor jeg kunne glemme alt omkring mig,” siger hun.

Kirsten Helstrup er nu 72 år og nyder stadig at lave slogans. Men tiderne er hårde, for de mange slogankonkurrencer er efterhånden blevet udkonkurreret af marketingafdelinger og konsulentfirmaer.

”Det skete, da computeren og internettet kom. I konkurrencer i dag skal man bare sætte et kryds og svare på nemme spørgsmål. Så nu sender jeg selv forslag ind til firmaer, hvis jeg finder på noget godt,” siger Kirsten Helstrup.

Men selvom de mange slogankonkurrencer er forsvundet, sidder hun ikke og triller tommelfingre. Hun spiller bridge, danser argentinsk tango og læser masser af bøger. Og så håber hun på, at hendes nye hjemmeside kan hjælpe hende til at få kontakt til firmaer, der kan bruge hendes ekspertise.

”Man kan sige, at nu har jeg haft 25 gode år med slogans, men jeg vil gerne blive ved. Det holder også hjernen i gang,” siger Kirsten Helstrup.

Sloganet til Celebration Sherry var det første, der indbragte hende en rejse. Privatfoto
Kirsten Helstrup vandt i starten mest småting, og kunne hurtigt fylde et bord med præmier. Privatfoto.
Efter bare tre år i slogan-branchen havde Kirsten Helstrup vundet over 200 konkurrencer og en plads i Guinness Rekordbog. Privatfoto.