Prøv avisen

De første robotter var munke

Blandt de tidligste robotter er denne lille træmunk fra 1560, som kunne gå hen over et bord, mens den løftede krucifiks og rosenkrans og slog sig selv for brystet. Foto: Smithsonian/ Science Museum London

Kirken var en teknologisk frontløber og blandt de første til at bruge automatiske figurer eller robotter

For 500 år siden skabte det både frygt og forundring, når en træfigur af den korsfæstede Kristus blødte fra sine sår, mens fire kvinder med Jomfru Maria i spidsen løftede deres hænder mod himlen i fortvivlelse.

Scenen kan ses på det naturvidenskabelige Science Museum i London, som netop har åbnet et stor udstilling om robotter. Og udstillingen viser, at kirken var blandt de første til at omfavne den nye teknologi.

Teknikken fra urværk blev brugt til at skabe automatiske figurerer, og selvom Kristi blod kun var træ malet med rødt, så havde dråberne en stor effekt, fordi de på en kraftfuld måde talte til folks religiøse hengivenhed og ikke mindst bragte Bibelens historier til live – det uanset om Jesus blødte, eller en satanistisk figur brølede og skreg.

”At stå ansigt til ansigt med et mekanisk menneske har altid været en foruroligende oplevelse. Den ubehagelige følelse af at stå over for noget, som man ikke helt præcist ved hvad er, er noget, som er i hjertet af vores forhold til robotter,” siger ledende kurator Ben Russell om udstillingen, som har over 100 robotter fra cirka 500 års periode.

Et af de tidligste værker er en munk fra cirka 1560. Han blev bestilt af den spanske kong Filip II i taknemmelighed over, at hans søn var kommet sig efter at slået hovedet ganske voldsomt.

Men i stedet for at selv at bede, så kunne kongen lade urværket trække op, og munken ville gå hen over et bord, mens han løftede krucifiks og rosenkrans og angrende slog sig for brystet.

500 år senere er det langt mere avancerede, men også mere menneskelige robotter, som menneskene står ansigt til ansigt med.

”Filosofisk er der et element af egocentrisme og måske forfængelighed, fordi vi hælder vores kulturelle baggrund og værdier ind i at skabe maskiner i vort eget billede,” forklarer kurator Ling Lee om vejen fra katolske træfigurer til nutidens humanoide robotter.