Prøv avisen
Lørdagsmad

Den frugtsommelige vegetar

Der er stadig flere, som forsager kødet, også til sommerens grill. Marineret grillet nektarin er en god erstatning serveret med hvide og mørke ris samt kikærter og en grøn salat med radiser. – Foto: Bjarne Nørum

Frugt er et fantastisk alternativ til kød i tidens grillmåltider. Stort set alle frugter kan bruges, men nektariner er særligt gode

Sommeren er tiden for en af de moderne religionskrige. Skal det være gasgrill – eller er kul bare det bedste – i hvert fald så længe, at det ikke er kødet, der ender med at blive forkullet.

Uanset hvad, så er duften fra grillen en klar afspejling af sommervejret. Men der er også lidt macho over grillen, hvor det typisk er fatter, der viser sine kulinariske evner udi kunsten at branke grillpølser eller et stykke kød på to sider.

Men grillfesten behøver ikke at være et kødorgie, og mangen en opskriftsbog viser jo også, at stort set et helt måltid kan tilberedes over grillen. Mange grøntsager slipper fantastisk fra mødet med den hårde varme, og grillspyd med svampe, løg og peberfrugt er altid et hit.

En anden favorit, som også er børnevenlig, er majs – og gå efter majs, som stadig er pakket ind i deres naturlige emballage af blade. Det betyder, at de delikate majs ikke kommer direkte på varmen, og ikke så let bliver forbrændte.

Men grøntsagerne er jo i bund og grund garniture, og hvor bøffer, grillspyd og ikke mindst pølser er kernen i et grillmåltid, så er der stadig flere, som forsager kødet.

I afdelingen af opskrifter rettet mod vegetarer og veganere er der mange forslag til, hvad der gør sig godt på grillen, som hovedingrediens, der erstatter kødet.

De store portobellosvampe har længe været populære. Det samme gælder for den cypriotiske halloumi-ost, som efter min smag er alt for gummiagtig i konsistensen. Andre tyer til produkter, som er surrogatkød baseret på soja eller ”hakkebøffer” af nødder, kikærter og andet godt.

Men jeg har en helt anden simpel løsning, som ikke mindst er god, hvis der pludselig er en uventet vegetar til et middagsselskab.

Løsningen er frugt.

Og vi er langt væk fra de halve bagte æbler med ribsgelé i midten, som mormor Anna diskede op med i Kibæk, da jeg var lille.

Kunsten er nemlig at komme væk fra sødligheden i frugt. Frugt skal i stedet behandles på nøjagtig samme måde som kød.

Metoden er uhyre simpel: Halvér frugten, fjern kernehus eller sten, og lad frugterne hygge sig i en marinade af olivenolie, en slat rødvin hvis ønsket samt salt, peber og friske krydderurter. Og her taler vi om rosmarin, timian, oregano, salvie og lignende, som typisk bruges til kød.

Stort set alle frugter kan bruges. En favorit er nektariner, fordi de er mere hårde i konsistensen. Men også æbler, abrikoser og selv blommer kan anvendes med stor succes. Det vigtigste er, at frugten fortsat er fast i kødet. Særligt blommer og abrikoser skal være hårde, for ellers bliver det hurtigt til en omgang mos.

De skal bare have nogle minutter på hver side – og æbler skal have længst. De halverede frugtstykker kan komme direkte på grillristen, men jeg foretrækker at bruge en foliebakke, så de ikke bliver brændt helt så hårdt. Og husk, at grillbakker sagtens kan bruges mange gange. De skal bare vaskes, og selvom de stadig er lidt sorte, så er de rene.

Frugt er naturligvis ikke forbeholdt grillen, men kan også tilberedes på stegepande eller i oven.

Og jeg garanterer en succes, for de vegetarer, jeg har serveret grillet eller stegt frugt for, har altid været skeptiske, men kvitteret med overrasket begejstring.

Servér den grillede nektarin med hvide og mørke ris samt kikærter og en grøn salat med radiser.