Der gik kage i matematikken

Hjemmeskolen handlede om bagning. Det blev til snaskede kanelsnegle

Bag, og regn ud, lød skoleopgaven, som endte med lækre kanelsnegle med blomster. – Foto: Else Marie Nygaard.
Bag, og regn ud, lød skoleopgaven, som endte med lækre kanelsnegle med blomster. – Foto: Else Marie Nygaard.

Det er blevet tid til matematik i hjemmeskolen. Udenfor skinner solen, og udsigten til matematik er som en grå sky på den ellers blå himmel. Men matematiklæreren ved åbenbart, at det er sandt, hvad de siger hos La Glace: ”Kager, kunst og kærlighed kvæler al besværlighed”

Dette matematikmodul skal handle om at bage. Jeg læser den opgave højt, som læreren har sendt til forældrene tidligere på ugen. Eleverne, som i dette tilfælde er to veninder, skal finde opskriften på deres yndlingskage eller brød, og så skal de regne ud, hvor meget de skal bruge, hvis de skal servere det for familien, for de 27 elever, som udgør 4. e, og for hele årgangen. Nederst på opgavearket står der:

”Hvis du får lov til at bage den, må du gerne tage et billede.” Det er som om, den grå sky er væk.

”Udfordring accepteret”.

Men hvordan finder man ud af, hvad ens yndlingskage er? Det er ret svært. Valget falder på de snaskede kanelsnegle, som madbloggeren Frederikke Wærens forleden delte på Instagram, hvor hun har 240.000 følgere, og så er hun i øvrigt aktuel med en særdeles indbydende bagebog, ”Baking Moments”. Og ja, det er en dansk bog.

”Må vi pynte?” spørger pigerne. Svaret er ja. Og i det øjeblik går der kage i matematikundervisningen. Mens der smøres remonce over den udrullede dej, overvejer jeg, hvordan jeg bedst får de ivrige piger tilbage til spørgsmålet på matematiklærerens opgaveark, hvor der står: ”Du skal skrive, hvordan du beregner de forskellige mål, og du skal huske at skrive benævnelserne kilo, gram og så videre.” Måske går det, hvis de kan spise snaskede kanelsnegle til, og ellers er der jo en ny dag i hjemmeskolen på mandag.