Mol og dur i coronatid

Helmer Breindahl har sendt Bagsiden denne akvarel af fugle. Tegningen kalder han ”mol og dur”, inspireret af lyset og mørket, som opleves i coronatiden. Illustration: Helmer Breindahl
Helmer Breindahl har sendt Bagsiden denne akvarel af fugle. Tegningen kalder han ”mol og dur”, inspireret af lyset og mørket, som opleves i coronatiden. Illustration: Helmer Breindahl.

Helmer Breindahl har indsendt en akvarel med fugle, som han kalder ”mol og dur”, da den skal vise både mørket og lyset i denne coronatid. Han har fulgt Bagsidens opfordring til at sende noget, der gør denne periode lettere, og skriver, at fuglene på den ene side kan udtrykke fare:

”I Hitchcocks klassiske gyserfilm fra 1963 skaber de ligefrem rædsel. Og Otto Gelsted digter i 1941: ’De mørke Fugle fløj ved Gry med Motorstøj i Eskadriller over Byens Tage.’ Fuglene, der besætter og tager vores frihed.

Men fuglene er også friheds- og håbs symbol,” påpeger Helmer Breindahl.

”Vi synger om dem i frihedssangen fra 1945: ’En lærke letted, og tusind fulgte, og straks var luften et væld af sang.’ Og vi kan ligefrem lære noget af dem. I Det Nye Testamente formuleres det i Matthæusevangeliet: ’Se på fuglene. De sår ikke og høster ikke og samler sig ikke noget forråd, men jeres far i Himlen sørger alligevel for, at de får noget at spise,’” skriver han videre og forklarer, hvordan hans billede skal forstås:

”På min akvarel er faren antydet i vrimlen af sorte fugle. Jeg kalder akvarellen for ’mol og dur’. De to tonearter i musikken, der udtrykker bassale følelser. Håbet er der. De to små musvitter skal i gang med at bygge rede. Den ene bærer – som duen i Noas Ark – et blad. Vi glæder os til, at Danmark igen spiller i ’dur’.

Længe leve håbet!”, skriver han.