Færre køber frysere

Ønsket om at spise frisk mad får forbrugerne til at købe færre frysere

Antallet af solgte kummefrysere i Danmark er halveret i løbet af de seneste 10 år. –
Antallet af solgte kummefrysere i Danmark er halveret i løbet af de seneste 10 år. – Foto: Polfoto

Madtendenser har det med at komme og gå. Detailhandlen og producenterne skal hele tiden have fingeren på pulsen, for over tid ændres vores madvaner.

En ny analyse fra Landbrug & Fødevarer viser, at når ønsket om friske grøntsager går ind, ryger fryseren ud.

Salget af frysere er faldet siden 2006, hvor der blev solgt 140.000 køle/fryseskabe om året. I 2015 var det tal faldet til 100.000. Antallet af solgte kummefrysere blev halveret i den periode.

Ifølge markedsanalytiker Christie Nielsen fra Landbrug & Fødevarer, der står bag analysen, kan årsagen til den dalende interesse for frysere være danskernes madvaner, og hvordan producenterne har rettet ind efter forbrugerønskerne. Forbrugerne vil nemlig hellere have friskhed end frost. Fødevareproducenter lancerer færre frosne produkter, og danskerne køber færre af dem. Siden 2010 er andelen af nye frosne fødevarer på markedet dalet med fire procent.

Der er en række mere eller mindre cementerede madtendenser, der har indflydelse på, hvordan danskerne indretter deres køkkener lige nu, fortæller Christie Nielsen.

Det er blandt andet trends som naturlighed og ”fri-for”.

”Friskhed hænger meget sammen med oplevelsen af naturlig mad uden tilsat kemi, og jo friskere og jo kortere holdbarhed, des mere naturligt opleves fødevarerne. En af de tendenser vi har set blandt danskerne er, at de går op i, at maden skal være naturlig og føles ægte – det vil sige så tæt på dens naturlige oprindelse som muligt”, siger Christie Nielsen.