Gavlreklamer var engang smagløse og kommercielle. De der er tilbage er mere kunst end reklame

I godt 100 år har reklamegavle eksisteret i det danske bybillede. Med tiden er mange falmet eller fjernet, og de få tilbageværende bevares mest for æstetikkens skyld

Henry Heerups gavlmaleri på Sølvgade i København er i øjeblikket ved at blive malet op. Det var oprindeligt en reklame bestilt af Storkøbenhavns Mejerier i 1952. I dag er det først og fremmest et kunstværk.
Henry Heerups gavlmaleri på Sølvgade i København er i øjeblikket ved at blive malet op. Det var oprindeligt en reklame bestilt af Storkøbenhavns Mejerier i 1952. I dag er det først og fremmest et kunstværk. . Foto: Svend Andreas Worre Sørensen.

Kigger man godt efter i det danske bybillede, kan man af og til støde på gamle og ofte lettere falmede reklamegavle. Nogle promoverer tidsløse produkter som mælk eller sodavand. Andre reklamerer for for længst afviklede virksomheder eller udgåede produkter.

Og mens gavlreklamerne i dag er et nostalgisk vidnesbyrd om tidligere tiders reklameskikke, kunne de førhen vække nogle af de samme negative følelser, som moderne reklamebannere og skilte kan gøre i dag.