Prøv avisen

Gymnasium har 43 børn i Kenya

0På lørdag rejser syv elever og en lærer fra Borupgaard Gymnasium til Kenya for at besøge gymnasiets mange fadderbørn. Her er alle undtagen én stillet op foran Afrikavæggen, hvor der hænger billeder af klassernes fadderbørn. Fra venstre er det læreren Thomas Borum Reuss og eleverne Muhammed Bektas, Simon Albrechtsen, Camilla Maria Jørgsensen, Amanda Mohr Schlamovitz, Elsa Ran Kristiansdottir og Sofie Elling Christensen.– Foto: Paw Wegner Gissel.

Eleverne på Borupgaard Gymnasium samler penge ind hver måned tilafrikanske fadderbørn, og eleverne bag projektet er trætte af de mange negative historier om gymnasieelever

På Borupgaard Gymnasium i Ballerup har hver klasse sit eget fadderbarn i Kenya.

Ideen er kommet fra eleverne selv, og en styregruppe på 25 elever står for indsamling af penge og organisering af hele projektet. Med lærergruppens egne to fadderbørn er der ialt 43 børn fra Bondo-provinsen i Kenya, der sender breve med billeder og historier fra deres liv til gymnasiet i Ballerup vest for København. Hver måned betaler eleverne 10 kroner hver til en fælles kasse, og siden det hele blev iværksat for tre år siden af fire elever med en god ide, er der blevet indsamlet næsten 100.000 kroner.

Simon Albrechtsen, Camilla Maria Jørgensen og Sofie Elling Christensen er med i styregruppen, og de er alle tre enige om, at unge gymnasieelever bliver fremstillet for negativt i medierne. De er trætte af, at eleverne bliver set som enten dovne unge, der tager for mange sabbatår og bruger deres skattebetalte SU på dyre cafébesøg, eller som voldelige drukkenbolte, der tager på drukrejser:

Ikke alle gymnasieelever er voldelige idioter, der tager til Prag og drikker sig fulde. Der er bare nogle få, der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt, siger Simon Albrechtsen.

LÆS OGSÅ: Går velgørende organisationer over stregen i jagten på bidrag?

På lørdag tager Simon, Camilla og Sofie sammen med fire andre elever fra styregruppen og en lærer fra Borupgaard Gymnasium til Kenya i otte dage for at besøge nogle af de fadderbørn, som bliver støttet af klasserne på gymnasiet. På deres tur skal eleverne blandt andet besøge den 14-årige Mark Oteino Opiyo. Han er det fadderbarn, som Simon Albrechtsens klasse har støttet, siden de startede i 1. g for to et halvt år siden. Simon glæder sig til at kunne trykke ham i hånden og se ham i øjnene for første gang.

Eleverne samarbejder tæt med Plan Danmark, og det har resulteret i, at organisationen så vidt muligt finder jævnaldrende fadderbørn til klasserne på Borupgaard Gymnasium. En 1. g-klasse vil således få et fadderbarn på omkring 15 år.

Det er dog ikke altid muligt at finde jævnaldrende fadderbørn, og Mark Oteino Opiyo vil i stedet for at gå ud af programmet blive videregivet til en ny klasse, når Simon Albrechtsens klasse bliver studenter til sommer.

En del af pengene fra eleverne på Borupgaard Gymnasium er gået til at forbedre forholdene på en skole i Bondo-provinsen. Tidligere havde skolen hverken møbler eller vinduer, og især manglen på vinduer gjorde det næsten umuligt at undervise, når varmen midt på dagen blev for høj. Camilla Maria Jørgensen, der ligesom Simon Albrechtsen går i 3. g, glæder sig til at besøge skolen, men er samtidig bevidst om, at forholdene i Kenya er helt anderledes end i Ballerup: Det kan godt være, at det bliver ubehageligt at se de forhold, som der er, men samtidig glæder jeg mig til at se den livsglæde, som børnene har.

Ideen med, at hver klasse har eget fadderbarn, har vist sig at være så populær, at styregruppen i øjeblikket arbejder på at lave en pakkeløsning sammen med Plan Danmark, så andre gymnasier nemmere kan kopiere den. Det er nemlig ikke kun fadderbørnene i Kenya, der kan mærke forskel, når eleverne bruger en del af deres SU på at hjælpe andre, forklarer Simon Albrechtsen:

Det giver et sammenhold på skolen at være fælles om det her. De fire elever, der kom på denne her idé, har virkelig ramt plet.