Sprogklummen: Det er noget være hekseri

Ordet 'heks', der jo blandt andet forbinder sig til frygtelige processer og henrettelser i 1500- og 1600-tallet, kommer af det oldtyske ord 'hagazuz'

Sankt Hans bål. Heks bliver brændt af på bålet i Faaborg Havn på molen.
Sankt Hans bål. Heks bliver brændt af på bålet i Faaborg Havn på molen.

Det er sæson for hekse! Eller er den allerede slut med sankthans? Måske er de alle draget til Bloksbjerg på deres aerodynamiske koste? Den rejse har dybe rødder i folketroen: Bjerget Brocken, der er det højeste i Harzen, danner scene for en heksesabbat. Både Holberg i 1700-tallet og flere af guldalderens digtere, her under Heiberg og H.C. Andersen, kendte til Bloksbjerg, som bjerget hedder på dansk.

Heksesabbaten

Den tyske forfatter J.W. Goethe henviser til heksesabbaten på Brocken eller altså Bloksbjerg i sin Faust, men han tidsfæster ”begivenheden” til valborgsaften, der er den 1. maj. Måske er der konkurrerende rejseselskaber for hekse?

Ordet heks, der jo blandt andet forbinder sig til frygtelige processer og henrettelser i 1500- og 1600-tallet, kommer af det oldtyske ordhagazuz. Det er dannet af to ord, nemlig for det førstehag , som betyder gærde, og gærde har fælles rod med det oldnordiskegardur , som i dag er blevet til have, jf. det engelskegarden , og som er karakteriseret ved at være afgrænset eller indhegnet.

Det andet ord, der ligger ophobet ihagazuz , og dermed i heksene, er det ligeledes oldtyske og oldnordiske ordthursa . Det ord betyder – eller betød – noget uklart, ukendt, uigennemskueligt, og det lader sig blandt andet oversætte ved tusmørke.

Så hagazuz eller heksen er den, der vogter leddet eller ind- og udgangene til tusmørket og dermed til den ukendte, farlige underverden. Denne hekseforestilling, forestillingen om en vogter af portalen mellem sort underverden og vores verden, ligger dybt i nordeuropæisk folketro og er meget ældre end kristendommen.

Kristendommen gav denne underverden et nyt navn, nemlig Helvede og Satans Rige. I middelalderen og især i senmiddelalderen blev kvinder og for den sags skyld også mænd dømt for hekseri, trolddomskunster eller for at være i ledtog med Satan. Dommen og straffen kunne være brænding på bål.

Er ordet heks blevet ufarligt?

Det er mere fredeligt at være heks i dag! I hvert fald på vore breddegrader. For ordet er jo i brug og ikke bare sankthansaften. Nytårsaften affyrer børnene heksehyl, der lyder som stukne grise.

Finansministeriet og skattedepartementet har, læste jeg i en avis, indledt heksejagt på folk og firmaer, der har begået en særlig slags økonomisk kriminalitet, som har med bankforbindelser i landet Panama at gøre. Så måske flyver de moderne hekse, skatte-unddragerne, til Panama på deres moderne ottecylindrede koste? De burde i givet fald svides over en sagte ild!

Hekseri kan godt være et positivt ord. Forleden var der i al fald en af alle disse fodboldsnakkere, som fylder skærmene med ord, ord, ord i disse dage, hvor der er EM i fodbold, og som om en spiller sagde, at han var en lille troldmand, der heksede med bolden.

Se, det kalder jeg en anklage! Han må da skulle kastes i mediernes flammende bål, så kan vi kaste onde øjne på ham. Kampen fandt i øvrigt sted på et fransk stadion, der blev beskrevet som en heksekedel, så den sorte sabbat findes stadig. Jeg håber ikke, at de unge fodboldspillere rammes af hekseskud. Det gør ondt, når lændemuskulaturen blokerer.

TV’s fodboldsabbat varer lige til finalen i Paris, hvor kostene har affejet, og det hele slutter i en stor pokal.