Kirke spiller Game of Thrones fra klokketårn: ”Kirken vender også udad i samfundet”

Det har bred, almindelig interesse at lade Vor Frelsers Kirke spille melodi fra serien ”Game of Thrones”, mener københavnerkirkens klokkenist

Fra i dag mandag, har man kunnet se det sidste afsnit i den meget populære serie ”Game of Thrones”, der blandt andet har den danske skuespiller Nikolaj Coster-Waldau i en af hovedrollerne, og som er skabt af streamingtjenesten HBO.

I anledning af det afsluttende afsnit kan man klokken 16 høre kendingsmelodien fra klokkespillet i Vor Frelsers Kirke på Christianshavn i København.

Lars Sømod, organist og klokkenist i Vor Frelsers Kirke, hvorfor spiller I melodien til ”Game of Thrones”?

”Det er HBO, der har spurgt, om vi ville gøre det, fordi de vil skabe hype omkring afslutningen på 'Game of Thrones'. Det sagde jeg ja til, og det plejer jeg som regel at gøre til den slags, hvis jeg synes, det giver en bred, almindelig mening.”

Hvorfor skal en kirke promovere en streamingtjenestes produkt?

”Hvis det er noget, mange, der går på gaden, kan referere til, så synes jeg kun, det er sjovt, at kirken også vender sig udad i samfundet og ikke kun indad mod sig selv. Jeg tror, der altid har været tradition for at bruge det klokkespil meget. Jeg har ikke nogen holdning til, at der skulle være noget specielt, man ikke måtte spille, og det tror jeg heller ikke, menighedsrådet har. Klokkespillet vender jo udad mod byen. Det er også mit indtryk, at christianshavnerne er meget stolte af deres klokkespil, og at de er vældig glade, når jeg bruger det.”

Er der en grænse for, hvornår en melodi ikke favner bredt nok?

”Det skal være noget, mange kan referere til, men det har ikke så meget at gøre med indholdet af musikken for mit vedkommende. Det tror jeg heller ikke, det har for menighedsrådet. Det er mere et spørgsmål om, at der ikke er nogen, der skal tænke, at vi er blevet spændt for en eller anden vogn, som ikke passer sammen med kirken,” siger Lars Sømod og fortsætter:

”For nogle år siden lavede jeg også reklamer for P7 mix på DR ved at spille nogle numre af Coldplay, som så blev vist som teasere i fjernsynet. Der synes jeg for eksempel, at DR er så bred en favnende institution, at det kan vi godt gå med til, uden at folk tænker, at vi er blevet spændt for deres vogn. Og jeg tænker også, at ’Game of Thrones’ er så bredt funderet, at man ikke vil tænke, at vi gør det for HBO’s skyld. Det skal mest være det, det handler om.”

Kan du give et eksempel på noget, du ikke ville spille?

”Vi bruger ikke klokkespillet til hvad som helst, men det har ikke alene noget med musikken at gøre. Da Kim Larsen døde, gik jeg op og spillede hans musik en halv time lige bagefter, og det var, fordi jeg selv vurderede, at det betyder meget for christianshavnerne, og det viste sig også at være en god idé. Men hvis der nu var en eller anden, der i forbindelse med en begravelse i kirken gerne ville have spillet ’Himmelhunden’ på klokkespillet, mens de bærer kisten ud, så ville jeg sige nej. Fordi jeg mener, det er så privat en begivenhed, som vi ikke skal bruge klokkespillet til. Men det har ikke noget at gøre med ’Himmelhunden’, for den kunne jeg godt spille ved en anden lejlighed,” siger Lars Sømod og konkluderer:

”Jeg har aldrig mødt nogen, der har anfægtet musikken fra klokkespillet. Men der har været nogen, der har protesteret imod tidspunkterne, hvis det har været for sent eller tidligt. Jeg tror, vi har holdt tungen meget godt lige i munden.”