Kvinder i Bibelen eller i undertøj?

Der søges vidt forskelligt på ”kvinde i” på Googles søgemaskine afhængigt af, hvor man bor i verden

I dag er det kvindernes internationale kampdag, og i øjeblikket er franskmænd mest interesserede i ”kvinder i Bibelen”, mens danskere søger mest på ”kvinder i hæren”.
I dag er det kvindernes internationale kampdag, og i øjeblikket er franskmænd mest interesserede i ”kvinder i Bibelen”, mens danskere søger mest på ”kvinder i hæren”. . Foto: Sisse Dupont/Polfoto.

Tyrkere tænker mest på kvinder i kærlighed, mens tyskere tænker mest på kvinder i undertøj.

Der er tilsyneladende stor forskel på, hvordan man undersøger kvindeliv rundtom i verden. Det er i hvert fald indtrykket, hvis man anvender Googles søgemaskine til at afsløre, hvad folk er mest interesserede i, når det gælder ordet ”kvinde”.

Virksomheden CupoNation har i forbindelse med kvindernes internationale kampdag i dag undersøgt, hvordan der søges på kvinder på Google i forskellige lande. Og der fokuseres altså meget forskelligt afhængigt af, hvor man kommer fra, når man på det respektive lands Google-søgefelt indtaster ”kvinder i” på det lokale sprog.

Franskmænd er mest optagede af kvinder som Eva, Miriam og Esther, da de åbenbart søger mest på ”kvinder i Bibelen”, mens tyskerne er mere frivole i deres søgning og tilsyneladende er mest interesserede i kvinders undertøj. I Italien har man ligeledes mest fokus på kvinders klæder, i dette tilfælde ”kvinder i bikini”, hvor det næstmest søgte ord i forbindelse med ”kvinder i” er ”graviditet”.

Måske en helt naturlig rækkefølge, men man kan så undre sig over, at det tredjemest søgte ord er ”engelsk”. Skal man konkludere noget ud fra disse resultater, er italienere altså interesserede i engelske kvinder i bikini, som venter eller forventes snart at skulle vente et barn.

Men hvad med Danmark? Her er der for tiden fokus på kvinder og magt og mere konkret i top tre med vinderresultatet først: ”kvinder i hæren”, ”i vikingetiden” og ”i Folketinget”. Briterne har samme behov for at vide noget om kvinders præstationer og søger på henholdsvis ”erhverv”, ”sport” og ”lederskab”.

Apropos kvinder og magt, så er den mest søgte kvindelige leder den tyske forbundskansler Angela Merkel ifølge Googles egen statistik. Og så er colombianerne mest interesserede i ”kvindernes internationale kampdag”.

Det oftest stillede spørgsmål i forbindelse med fænomenet er, hvornår dagen egentlig finder sted. Og det er som nævnt i dag, hvis man stadig skulle være i tvivl.

Læs hele undersøgelsen fra CupoNation her.