Læserne skriver: Danske reklamegavle findes stadig. Men de spænder bredt i tilstand og udtryk

Bagsiden bragte for nylig en artikel om reklamegavlens udvikling i Danmark. Kristeligt Dagblads læsere har siden henvendt sig med billeder og betragtninger om gavlreklamer i hele landet

Reklame for et unavngivet supermarked i Vordingborg.
Reklame for et unavngivet supermarked i Vordingborg. Foto: Erik Rønholt.

Reklamegavlen er næsten gledet ud af gadebilledet. Det var det primære budskab, da Bagsiden torsdag den 12. maj kunne berette om reklamegavlens historiske udvikling. Reklamerne fik en opblomstring i mellemkrigstiden, men findes i dag i fåtal, lød vurderingen.

I samme ombæring bad Bagsiden derfor læsere dele beretninger og observationer af de offentlige og mere sejlivede reklamer. Og utallige henvendelser fra hele landet tyder nu på, at gavlreklamerne ikke helt er lagt i graven endnu.

Ifølge Erik Rønholt fra Vester Egede på Sydsjælland kan man i Vordingborg finde en gavlreklame for noget så hverdagsagtigt som et supermarked. I tråd med mange andre reklamegavle i dag er den dog også mere kunstnerisk end kommerciel, og om stilen skriver læseren blandt andet:

“Det er lavet med klassisk trompe l'oeil-teknik, som forsøger at gøre det umuligt for øjet at skelne mellem et malet og et virkeligt objekt. Man ser en klassisk kvinde i en niche med skygger og det hele. Hun har en frugtkurv på armen, grøntsager i favnen og ved foden en kurv med kolonialvarer,” lyder det fra Erik Rønholt.

Nogle steder får gavlreklamerne langsomt lov til at falme fremfor at blive malet op. Her ses en nedslidt galvreklame på Olufsgade i København, fotograferet for omkring 40 år siden.
Nogle steder får gavlreklamerne langsomt lov til at falme fremfor at blive malet op. Her ses en nedslidt galvreklame på Olufsgade i København, fotograferet for omkring 40 år siden. Foto: Peter Holst Eriksen

Et andet sted på Sydsjælland, nemlig i Næstved, fylder kunstneriske motiver også mere end rendyrket reklame.

"Vi har nok kun en enkelt gavlreklame i Næstved – men vi har til gengæld rigtig mange gavlmalerier – nok flest i Danmark," indskyder John Larsen ligeledes i en mail.

Det modsatte er til gengæld gældende for en reklamegavl på Mejlgade i Aarhus, som læser Arne Abrahamsen har fotograferet og sendt til Bagsiden. Den er mere kommerciel end kunstnerisk.

"Enkelte steder er der deciderede gavlreklamer uden kunstnerisk betydning - som for eksempel 'Team i Røsfeld' i Mejlgade. Kun en tekst, men intet billede af kunstnerisk islæt," skriver Arne Abrahamsen.

I den oprindelige avisartikel om reklamegavle var det en københavnsk mælkereklame af kunstneren Henry Heerup, som var i fokus. I 1952 og 1962 blev der sammenlagt malet 29 reklamegavle for mælk i København, og læser Flemming Valkær spørger til en anden af disse, nemlig en reklame på Kapelvej i København, der er malet af forfatter og kunstner Hans Scherfig.

"Jeg cyklede dagligt forbi den, da jeg i 1977-1979 læste på Københavns Teknikum. Er den mon der endnu?" spørger Flemming Valkær.

Der findes fortsat gavlreklamer, hvis formål er af mere kommerciel end æstetisk karakter. Her ses et eksempel på Mejlgade i Aarhus.
Der findes fortsat gavlreklamer, hvis formål er af mere kommerciel end æstetisk karakter. Her ses et eksempel på Mejlgade i Aarhus. Foto: Arne Abrahamsen

Annemarie Melchiors fra Nødebo i Nordsjælland beretter også om en mælkereklame på Gammel Kongevej i København:

“Da jeg boede i København glædede jeg mig over et gavlmaleri malet af Jens Søndergaard. Det er også en reklame for mælk, og det forestiller blandt andet en ko, der har de fineste blå øjne! Det blev restaureret i midten af 1990’erne og er forhåbentlig stadig fin," skriver Annemarie Melchiors.

Reklameruten slutter således i København, hvor Peter Holst Eriksen for fire årtier siden var på reklamegavlsjagt og fangede nogle lidt mere politisk ukorrekte reklamer set med nutidens briller.

“To af de mest interessant tilbageværende var og er reklamen for 'Bryggeriet Stjernen' samt reklamen for 'Adamas Cigarettes'. Begge gavlreklamer eksisterer så vidt jeg ved stadig, men er næsten totalt udviskede af tidens tand," skriver Peter Holst Eriksen om reklamegavlene på Olufsvej på Østerbro og Langelands Plads på Frederiksberg.

Tak til alle læsere, der har henvendt sig vedrørende gavlene.